Aptaujā noskaidroti biežākie pārkāpumi uz dzelzceļa pārbrauktuvēm 0
Ar dzelzceļa pārbrauktuves šķērsošanu ir saskāries teju ikviens satiksmes dalībnieks, bet kā ir ar to šķērsošanas noteikumu ievērošanu? Paradoksāli, bet savus pārkāpumus atzīst tikai 10%, bet citu pārkāpumus ir pamanījusi lielākā daļa aptaujāto autovadītāju.
Kā liecina VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) veiktā aptauja, visbiežāk jeb 62% aptaujāto ir pakļāvuši savu drošību riskam, neievērojot STOP zīmi pie pārbrauktuves vai attiecīgo ceļa apzīmējumu. Liela daļa autovadītāju ir pārkāpuši arī citus ceļu satiksmes drošības noteikumus, piemēram, ignorējuši luksoforu (37%), apdzinuši citu transportlīdzekli uz dzelzceļa pārbrauktuves (14%) vai neaprēķinājuši vietu aiz pārbrauktuves un palikuši uz dzelzceļa sliedēm (8%).
Dzelzceļš ir paaugstinātas bīstamības zona, kurā jābūt īpaši modram un piesardzīgam. Tomēr, kā liecina dzelzceļa pārbrauktuvju dežurantu pieredze, autobraucēji regulāri pārkāpj noteikumus un apdraud savu vai citu pasažieru drošību.
Dzelzceļa pārbrauktuves dežurante ar 31 gadu stāžu Gunta atgādina autovadītājiem un gājējiem, ka pārbrauktuve ir augstas bīstamības zona un aicina padomāt par savu drošību: “Nav šīs kultūras – ir jābūt disciplinētākiem. Autovadītāji zina, kā tiem būtu jārīkojas, bet bieži vien rīkojas neatbilstoši situācijai. Tie domā, ka paspēs šķērsot pārbrauktuvi, bet katra situācija ir jāizvērtē.”
Neapdomīga rīcība un ceļu satiksmes noteikumu neievērošana dzelzceļa pārbrauktuves tuvumā var radīt apdraudējumu ne tikai savai dzīvībai, bet arī apkārtējo cilvēku drošībai. Kā liecina aptauja, 45% aptaujāto ir novērojuši, ka citi autovadītāji neaptur automašīnu pie STOP zīmes vai ceļa apzīmējumiem.
Tāpat liela daļa (39%) aptaujāto ir redzējuši automašīnu šķērsojam dzelzceļa pārbrauktuvi, iedegoties aizliedzošā luksofora signālam. Turklāt 25% redzējuši, kā autovadītājs, nepārliecinoties par iespēju pilnībā šķērsot pārbrauktuvi, uzsāk kustību un, sastrēgumu vai citu iemeslu dēļ, paliek uz pārbrauktuves, bet 20% – kā autovadītājs apbrauc nolaistu barjeru.
Dzelzceļa pārbrauktuves dežurante Anna, kura šajā amatā strādā jau 14 gadus, norāda arī uz to, ka autovadītāji ievēro visus noteikumus tikai tad, kad dežurante stāv pie pārbrauktuves. Pārējā laikā tie uzskata, ka viņus neviens neredz, un ka var paspēt apbraukt barjeru pirms vilciena.
“Tā bija laikam vasara. Man barjeras bija aizvērtas. Mašīnas visas godīgi stāv. Brauc vilciens no Jūrmalas. Dzirdēju troksni, ka kāds šausmīgi nesās. Pagriežu galvu un skatos, ka mašīna nesās. Es neko vairs nevarēju paspēt izdarīt. Sanāca tā, ka tā mašīna ietriecās braucošā vilcienā. Trieciena rezultātā no mašīnas atdalījās motora pārsegs un, ja es nebūtu pieliekusies, tas man būtu trāpījis pa galvu,” stāsta Anita, dzelzceļa pārbrauktuves dežurante ar 38 gadu pieredzi.
Aptaujā secināts, ka gandrīz puse autovadītāju zina, kā būtu pareizi jārīkojas, ja automašīnai radušās tehniskas problēmas, kuru dēļ nav iespējams atbrīvot pārbrauktuvi. Tiesa, otra daļa aptaujāto, lai gan vispirms būtu jāpadomā par pasažieru drošību, izsēdinot tos no automašīnas, norāda, ka pirmā rīcība šādā gadījumā būtu došanās pretī vilcienam, rādot apstāšanās signālu (31%) vai glābšanas dienestu informēšana (18%).