Apstādināšanas vērts mirklis. Saruna ar izcilo latviešu vijolnieci Vinetu Sareiku 1
Maijā klasiskās mūzikas mīļotājiem īpašs notikums – kamerorķestris “Sinfonietta Rīga”, pieaicinot pasaulē atzīto latviešu vijolnieci Vinetu Sareiku, laiduši klajā Antonio Vivaldi slavenā koncertcikla “Gadalaiki” ierakstu. Skaņdarbs orķestra saspēlē ar izcilo vijolnieci no 6. līdz 14. maijam izskanēs arī četros koncertus Latvijas koncertzālēs: Ventspilī, Dzintaros, Rēzeknē un Cēsīs. Sarunā ar “Latvijas Avīzi” Berlīnē dzīvojošā latviešu mūziķe atklāj, ka iedvesmu klasiskās mūzikas šedevra atskaņošanai smēlusies dabā, un uzsver, ka vienmēr priecājas uzstāties Latvijā.
Jau ceturto gadu izcilās vijolnieces, pasaulslavenā kvarteta “Artemis” pirmās vijoles Vinetas Sareikas dzīvesvieta ir Berlīne. Mūziķe gan atzīst – tikai tagad sākot patiesi iedzīvoties Vācijas galvaspilsētā. “Ik dienas turpinu atklāt jaunas vietas un lietas. Berlīne ir kā neizsmeļama aka!” Tiesa, atbraukt uz Latviju iznākot pietiekami bieži – gan pateicoties koncertiem, gan arī šad un tad “atskrienot” uz Jūrmalu vienkārši atvilkt elpu no pilsētas kņadas un pie jūras “uzlādēt baterijas” jaunam darba cēlienam.
Šobrīd Vinetas darba grafikā ir ne tikai koncerti “Artemis” sastāvā, bet arī kamermūzikas pasniedzējas darbs Berlīnes Mākslu universitātē un Beļģijas Karalienes Elizabetes mūzikas kapelā – tieši tur 2009. gadā Vineta kļuva par prestižā Beļģijas karalienes Elizabetes starptautiskā vijolnieku konkursa laureāti. “Pedagoģiskais darbs sniedz lielu gandarījumu, sevišķi jūtot, ka students ir uzķēris tās nianses, ko vārdos izteikt ir ļoti grūti,” priecājas vijolniece. “Mums (“Artemis” kvarteta mūziķiem) abās šajās iestādēs ir kamermūzikas klase, kur visus pienākumus dalām četrās daļās un strādājam ar visdažādākajiem kameransambļiem, sākot no stīgu kvartetiem un klavieru trio, līdz pat saksofonu kvartetiem, kas ir viens no maniem pēdējā laika spilgtākajiem muzikālajiem atklājumiem.”
Maija sākumā pie klausītājiem nonāks aizvadītā gada veikuma rezultāts – Valsts kamerorķestra “Sinfonietta Rīga” un Vinetas Sareikas kopīgi ieskaņotais ieraksts – Antonio Vivaldi koncertcikls “Gadalaiki”. Ierakstā vijolniece un atskaņojuma vadītāja ir Vineta Sareika, piedalās arī čelliste Guna Šnē un igauņu klavesīnists Reinuts Teps. Par vienu no baroka mūzikas pērlēm dēvētais vijoļkoncertu cikls piedzīvojis neskaitāmus ieskaņojumus un nenoliedzami ir viens no klasiskās mūzikas “supergrāvējiem”.
Skaņdarba ierakstu priekšvēstures biezā kārta vijolnieci nav biedējusi. “Spēlējot jebkādu mūziku, es mēģinu distancēties no sabiedrības vērtējuma un visas iespējamās skaņdarba atskaņošanas priekšvēstures. “Superhits” vai tikko svaigi uzrakstīts jaundarbs – pret jebkādām notīm cenšos izturēties vienādi, veltīt tām vienlīdz daudz radošuma, fantāzijas un domas brīvības. Tas, ka gadsimtu gaitā Vivaldi “Gadalaiki” kļuvuši par supergrāvēju, nemaina autora vēstījumu un mūzikas spēku. Nevar skaļi teikt, bet man lielā mērā palīdz tas, ka esmu pilnīgi neinformēta par to, kā “Gadalaikus” spēle citi vijolnieki. Vijoļmūziku neklausos gandrīz nekad, drīzāk iedvesmu gūstu no konkrētā komponista daiļrades citos žanros vai, “Gadalaiku” gadījumā – gluži vienkārši no tā, kā līst lietus, pūš vējš, vai vītero putni. To mums mūzikas skolās aizmirst pateikt, bet, ja uzmanīgi klausās, daba sniedz visunikālākās, daudzveidīgākās un radošākās idejas, lai atrastu jebkura skaņdarba pareizo frāzējumu, artikulāciju, vibrāciju vai kādu citu sarežģītā svešvārdā ietērptu izteiksmes līdzekli.”
Kopā ar orķestri “Sinfonietta Rīga” Vineta Sareika slaveno skaņdarbu atskaņojusi vairākkārtīgi, par skaņdarba interpretāciju jau 2010. gadā iegūstot Latvijas Lielo mūzikas balvu. “Baidos, ka “Sinfoniettas” mūziķi mani drīz izsvilps vai sarīkos klusuma streiku, mani ieraugot, jo jau atkal jāspēlē “Gadalaiki”. Tāpēc es cenšos katru reizi no Mātes Dabas nošpikot jaunas idejas, lai viņi uz mani tik ļoti nedusmojas,” joko Vineta.
Vivaldi vijoļkoncertu cikla ieraksts tapis 2015. gada jūlijā Rīgas Reformātu baznīcā, un līdztekus ieskaņotas arī trīs baroka lielmeistara sonātes. “Es pat tā īsti neatceros to brīdi, kad nolēmām “Gadalaikus” ierakstīt. Šī ideja man un Normundam sāka likties arvien pašsaprotamāka. Mans mērķis nekad nav bijis pierādīt, ka kaut ko daru oriģinālāk nekā kāds cits. Negribu ar kādu sacensties un arī nepretendēju uz to, ka visiem patiks. Drīzāk tā bija vēlme apstādināt mirkli, kas mums visiem tobrīd šķita apstādināšanas vērts. Reformātu baznīcā pirms daudziem gadiem ierakstīju Jāņa Ivanova “Vijoļkoncertu” ar Imantu Resni un LNSO. Šajā vietā nav visvieglākie apstākļi, lai ierakstītu orķestra spēli, tādēļ jo svarīga ir skaņu režisora virtuozitāte. Par to Normundam Šnē vislielākais paldies, viņš ir īsts meistars.”
Vinetas Sareikas un “Sinfonietta Rīga” saspēle izskanēs arī četros koncertos Latvijas koncertzālēs. Mūziķe neslēpj, ka priecājos atkal spēlēt mājās. “Priecājos, ka Latvijā beidzot ir tik daudz labu koncertzāļu. Priecājos arī par iespēju vēlreiz pakaitināt “Sinfoniettas” mūziķus ar kārtējiem “Gadalaikiem” un izaicināt sevi šajā mūzikā saskatīt vēl neredzētas krāsas.”
Vinetas Sareikas šī pavasara un vasaras koncertu grafiks jau saplānots. “Artemis” kvartets dodas Eiropas koncertturnejā. Pēdējais pusgads kvartetam licis izturēt smagu pārbaudījumu – aizvadītā gada vasarā mūžībā aizgāja altists Frīdemanis Veigle. “Pēc ilgas un mokošas cīņas ar bipolāro depresiju mūsu kolēģis vasarā izdarīja pašnāvību. Šoks, neizpratne, izmisums un bezcerība bija neaprakstāmi un arī ceļš uz iespējamo kvarteta nākotni – ārkārtīgi grūts. Sešus mēnešus spēlējām atvadu koncertus Frīdemanim – gan stīgu trio, gan kvarteta sastāvā, paralēli meklējot jaunu sabiedroto. Izskatījām ap 150 kandidatūrām no teju 30 valstīm, bet vienmēr atdūrāmies strupceļā līdz brīdim, kad janvāra sākumā no otras pasaules malas, Oregonas štata, uz konkursu atlidoja amerikāņu vijolniece Antea Krestone un burtiski piecu minūšu laikā apbūra mūs ar savu ugunīgo personību, dabisko muzikalitāti, sirsnību un atvērtību. Jaunajā sastāvā nospēlēti jau 20 koncerti gan Eiropā, gan Amerikā. Priecājamies par kvarteta atdzimšanu. Vēl, protams, darba ir daudz. Atjaunot stīgu kvarteta identitāti un harmoniju ir ilgs process, taču esam bezgala laimīgi par izdarīto izvēli un nu ar degsmi un enerģiju varam skatīties nākotnē.”
Septembrī kvartets koncertēs arī Rīgā un Liepājā. Vineta atzīst – klusībā cerot, ka šovasar atlikšot laiks arī “vienkārši dīkdieņošanai pie Berlīnes ezeriem, joņošanai pa mežiem un, protams, arī savam laiciņam Jūrmalas smilšainajā pludmalē”. “Man patīk pamatīgi strādāt, bet man arī ļoti patīk paslinkot un nekur nesteigties. Ar katru gadu es arvien vairāk iemīlos Berlīnes maģiskajā vasaras atmosfērā. Tur dzīve kūsā, notiek dažādi brīvdabas koncerti un festivāli, katrā kvartālā iecienīti ir ikvakara brīvdabas kino seansi, veloizbraucieni par Berlīnes parkiem un mežiem vai airēšana pa Šprē upi. Man draugi šogad sadāvināja visu iespējamo piknika ekipējumu un jau vairākas reizes interesējās par sezonas atklāšanu. Laikam ilgi kavēties vairs nebūs pieklājīgi!”
Varbūt noder!
6. V 19.00 Ventspilī Teātra namā “Jūras vārti”
7. V 19.00 Dzintaru koncertzāles Mazajā zālē
13. V 19.00 Rēzeknē Latgales vēstniecībā “Gors”
14. V 19.00 Cēsīs Vidzemes koncertzālē “Cēsis”
Biļetes “Biļešu paradīzes” un “Biļešu servisa” tirdzniecības vietās, www.bilesuparadize.lv , www.bilesuserviss.lv