Apšauba komersanta spēju pārstrādāt nolietotās riepas. Vai uzņēmumums mānās? 0
Pirmdien, 3. jūnijā, Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija (LRAA) nosūtīja oficiālas vēstules Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijai (VARAM), Valsts vides dienestam (VVD) un Latvijas Republikas Saeimas frakcijām un deputātiem, aicinot atbildīgos dienestus informēt sabiedrību par SIA “Eko Recycling” veiktajām aktivitātēm riepu savākšanas, apstrādes un tālākas eksportēšanas jomā.
Tas darīts, ņemot vērā uzņēmuma īpašnieka iepriekšējo negatīvo pieredzi atkritumu apsaimniekošanas nozarē, kā arī acīmredzamas neatbilstības uzņēmuma izteikumos un reālajā darbībā.
2019. gada 29. maijā atkritumu pārstrādes uzņēmums SIA “Eko Recycling” saņēma Rīgas domes atļauju izveidot jaunu nolietoto riepu reģenerācijas vietu Rīgā, Ganību dambī 31/Uriekstes ielā 4a, kur notiks riepu savākšana, apstrāde un sagatavošana tālākai eksportēšanai uz Indiju.
LRAA vērš atbildīgo dienestu uzmanību faktam, ka SIA “Eko Recycling” īpašnieks ir bijušais valdes loceklis un līdzīpašnieks uzņēmumā SIA “Riepu bloki”, kas tagad ir maksātnespējīgs.
Turklāt 2017. gadā “Riepu bloki” no Valsts vides dienesta saņēma 12,9 miljonu eiro sodu par Starta ielā esošās teritorijas piesārņošanu, jo tas nenodrošināja nolietoto riepu pārstrādi atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
SIA “Riepu bloki” uzkrātās nolietotās riepas Rīgā, Starta ielā 7, vairāku tūkstošu tonnu apmērā vēl joprojām no turienes nav izvestas, bet tagad uzņēmums SIA “Eko Recycling” ir saņēmis atļauju veidot jaunus riepu uzkrājumus sešu tūkstošu tonnu apmērā citā Rīgas vietā – Ganību dambī 31/Uriekstes ielā 4a.
SIA “Eko Recycling” norāda, ka plāno veikt tālāku riepu eksportēšanu uz Indiju.
Minētais liecina, ka Indijas tirgus nolietoto riepu pārstrādes produkcijas realizēšanai nav uzticams un pastāv augsts risks, ka SIA “Eko Recycling” nespēs nodrošināt riepu pārstrādi.
LRAA vadītāja Tīna Lūse skaidro, ka nolietoto riepu apsaimniekošana ir darbības veids ar paaugstinātu bīstamību un tā nepienācīga vai nepietiekami rūpīga izpilde var radīt apdraudējumu videi un sabiedrības veselībai, kā arī valsts ekonomiskajām interesēm.
Tāpēc atbildīgajiem dienestiem atkārtoti jāizvērtē vairāki būtiski jautājumi gan saistībā ar SIA “Eko Recycling” plānoto riepu reģenerācijas darbību kopumā, gan spēju nodrošināt normatīviem aktiem atbilstošu darbību, nenodarot kaitējumu videi.
“Vēlamies arī dzirdēt tos argumentus un apsvērumus, kas atbildīgajiem dienestiem ir ļāvuši gūt pārliecību, ka uzņēmējs, ar kuru saistītais uzņēmums pašlaik valstij ir parādā miljonos mērāmas soda naudas, būs spējīgs nodrošināt, ka ar otro mēģinājumu riepu apsaimniekošanas bizness tam izdosies un riski, ka pēc viņa paliks vēl viena riepu piesārņota Starta iela, ir novērsti,” norāda T. Lūse.
LRAA arī aicinājusi atbildīgās iestādes sniegt informāciju, vai SIA “Eko Recycling” iesniegtais finanšu nodrošinājuma veids un apmērs atbilst spēkā esošajiem Ministru kabineta noteikumiem, kas 2019. gadā paredz finanšu nodrošinājumu par pārstrādes vai reģenerācijas darbības atļauju 86 000 eiro apdrošināšanas polises vai bankas garantijas formā.
Asociācija aicina atbildīgos dienestus saglabāt modrību un pārliecināties, ka SIA “Eko Recycling” organizētā riepu uzglabāšana, apstrāde un izvešana notiek ļoti stingrā VVD un citu dienestu uzraudzībā.
Biedrība “Latvijas Riepu apsaimniekošanas asociācija” ir nevalstiska organizācija, kas dibināta 2018. gadā ar mērķi veicināt nolietoto riepu apsaimniekošanas sistēmas efektīvu un ilgtspējīgu darbību.
LRAA atgādina par iespēju nodot riepas, nepiesārņojot vidi, piemēram, iegādāties jaunas riepas tirdzniecības vietās, kur izvietota atpazīstamības zīme “Riepa ar rītdienu”.
Zīme norāda, ka nolietotās riepas tiek pieņemtas pārstrādei attiecībā 1:1 pret iegādāto riepu skaitu, nepiemērojot par nolietoto riepu apsaimniekošanu otrreizēju samaksu.
Šī atpazīstamības zīme arī liecina par to, ka importētājs vai tirgotājs ir noslēdzis līgumu ar apsaimniekotāju par atbildīgu un videi draudzīgu riepu savākšanu un pārstrādi.