Applūstot dzīvoklim, mitrums vēl ilgi saglabājas. Uzzini, kā rūpīgi izžāvēt mitekli! 0
Dzīvoju īres dzīvoklī mūra daudzstāvu mājas trešajā stāvā. Naktī pamodos, jo bija iedegusies un midžinājās gaisma. Siena starp virtuvi un istabu bija slapja. Zvanīju avārijas dienestam, kas operatīvi pusstundas laikā ieradās, noskaidroja noplūdes avotu un noslēdza ūdeni. Izrādījās, ka sestajā stāvā plīsusi ūdensvada caurule, bet dzīvokļa saimnieces nav mājās. Ieradās arī “Rīgas namu pārvaldnieka” darbinieks un apsekoja dzīvokļus. Bija satecējis līdz pat pirmajam stāvam. Mitrums dzīvoklī ar katru dienu kļuva lielāks, nekas nežuva, jo ārā bija auksts un mitrs, bet pa rūtīm kondensāts tecēja straumēm un uz palodzēm veidojās peļķes. Nolēmām nopirkt mitruma savācēju, kas, izrādās, ir ļoti dažādi. Kāds var palīdzēt šajā situācijā? AUSMA Rīgā
Applūstot mājoklim, mitrums sabojā sienas krāsojumu vai tapetes, mēbeles un grīdas segumu. Mitrums saglabājas vēl ilgi, logi noraso un “uzplaukst” pelējuma sēnīte, tāpēc noderīgi iegādāties vai īrēt ierīci, kas sausina telpu.
Dzīvokļu applūšana ir diezgan ierasts avārijas gadījums – apdrošinātājiem visvairāk atlīdzības (51%) nācies izmaksāt par postījumiem ūdens noplūžu dēļ, liecina apdrošināšanas sabiedrības “Balta” dati. Nedaudz vairāk šādu negadījumu notiek gada pirmajos mēnešos, kad ir lielāka slodze apkures sistēmai. Tomēr ar applūšanu dzīvokļu saimnieki saskaras visa gada garumā. Iemesls var būt gan plīsuši veļas un trauku mazgājamo mašīnu pievadi, gan ēkas stāvvadu bojājumi un aizdambējumi. 77% avāriju saistīti ar cauruļvadu bojājumiem, bet atlikušos 23% ūdens noplūdes gadījumu veido visdažādākās sadzīves situācijas. Tie var būt, piemēram, apkures sistēmas automātiskās atgaisošanas vārsta bojājumi, plīsuši radiatori vai boileri, laikus neaizgriezti ūdens krāni gan paša, gan kaimiņa īpašumā. Retāk notiek tādi negadījumi kā akvārija saplīšana. Varam vien iedomāties, kas notiek, ja saplīst ūdensgulta! Labi, ka tās Latvijā nav īpaši populāras!
Applūšana notiek bieži
“Dzīvokļa īpašniekiem avārijas gadījumā vispirms jāinformē mājas pārvaldnieks,” uzsver Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācijas prezidents Ģirts Beikmanis. Mājas pārvaldnieks izmantos piesaistīto santehniķi vai izsauks avārijas brigādi, kas nodrošinās, ka tiek noslēgta ūdens padeve. Līdz tam brīdim īpašniekam jācenšas samazināt ūdens noteci un savākt lieko ūdeni. Ja dzīvoklis ir apdrošināts, jāinformē gan mājas pārvaldnieks, gan arī apdrošinātāja pārstāvis. Apdrošināšanas polisē ir norādīts kontakta tālruņa numurs, pa kuru zvanīt avārijas gadījumā, tad arī speciālists pateiks, kā rīkoties tālāk.
Mājas pārvaldnieks tāpat sastādīs aktu par šo negadījumu. Ideālā gadījumā to paraksta cietušā dzīvokļa iemītnieks, mājas pārvaldnieks un “vainīgā” dzīvokļa īpašnieks. Ja mājai nav pārvaldnieka, piemēram, lauku apvidū, aktu sastāda mājas vecākais.
Svarīgākais ir pēc iespējas ātrāk novērst ūdens noplūdi, noslēdzot ūdens padevi. Tad nepieciešams apsekot dzīvokļus un konstatēt, no kuras vietas ūdens sācis plūst un kāds tam ir iemesls. Neapskaužamā situācijā dažkārt nonāk daudzdzīvokļu māju iemītnieki, ja noplūde ir radusies augšējā mājoklī, kura īpašnieki ir devušies tālā ceļojumā. Privātais īpašums ir neaizskarams, un ielauzties svešā dzīvoklī īpašnieka prombūtnes laikā ir ļoti delikāta lieta. Šādos gadījumos apsaimniekotājs var noslēgt ūdens padevi centrālajā stāvvadā, un atliek vien gaidīt, kad viss ūdens no sistēmām iztecēs laukā.
Sarežģītākās situācijas avārijas dienestam ir tad, ja plīsuši iebūvētie un paslēptie cauruļvadi. Komunikāciju noslēpšana ir jauka no interjera daiļuma viedokļa, taču kritiskās situācijās ir apgrūtināta piekļuve caurulēm. Meistariem bieži nākas izārdīt uzbūvētās konstrukcijas un noņemt paneļus. Reizēm nākas pat demontēt visu grīdas segumu, līdz tiek atklāta bojājuma vieta un apturēta ūdens noplūde. Ļoti uzmanīgi jāseko līdzi visam, kas saistās ar elektroinstalāciju. Ja sadales kārbās ir ūdens, vai elektrība mirkšķinās, noteikti jāizsauc sertificēts elektriķis, kas profesionāli novērsīs radušos situāciju.
Mitruma savācēji
Optimālais gaisa mitrums dzīvojamās telpās ir 45 līdz 55% robežās. Ja mitrums ir augstāks, zūd komforta sajūta un var sākt bojāties telpu un mēbeļu konstrukcijas. Šo problēmu palīdz risināt dažādi gaisa sausinātāji jeb mitruma savācēji. Tie uzsūc lieko mitrumu un kalpo kā profilaktisks līdzeklis telpās, kur ir pārmērīgs mitrums: pagrabos, veļas žāvēšanas telpās, vannasistabās un virtuvēs. Laikus neveicot preventīvus pasākums mitruma līmeņa samazināšanai, ilgtermiņā var nākties saskarties ar nopietnām problēmām, piemēram, atsakās darboties veļasmašīnas motors, parādās pelējums utt.
Gaisa sausinātājus iedala kategorijās atkarībā no to veiktspējas – savāktā ūdens daudzuma diennaktī. Tie atšķiras pēc jaudas, trokšņa līmeņa, patērētās elektroenerģijas, darbības temperatūras diapazona, telpā izpūšamā telpas gaisa apsildes un citām papildu funkcijām, tostarp ir modeļi, kurus var aprīkot ar HEPA filtru, kas attīra gaisu no daudziem alergēniem. Bieži iekārtas izvēlas, vadoties pēc kvadratūras, tomēr jāņem vērā arī tādi faktori kā mitruma līmenis, telpas temperatūra utt. Ja izvēlas gaisa sausinātāju pēc veiktspējas, labāk pirkt nedaudz jaudīgāku iekārtu, tad gaisa sausinātājs darbosies daudz ātrāk un tik drīz nenolietosies.
Lielākā daļa gaisa sausinātāju darbojas pēc vienota principa. Gaiss ieplūst iekārtas iekšienē un strauji tiek atdzesēts. Mitrums tajā brīdī kondensējas un notek ūdens rezervuārā. Izžāvēto gaisu ventilators izpūš atpakaļ telpā. Ūdens tvertnē savākto ūdeni regulāri izlej vai novada caur drenāžas cauruli kanalizācijā. Tiesa, jārēķinās ar troksni. Tāpēc gaisa sausinātāju mēdz darbināt laikā, kad neviens neguļ, vai arī to novieto virtuvē, kur tas nebūs skaļāks par ledusskapi.
Sienu žāvēšana
Kad avārijas cēlonis ir novērsts, no grīdas ar parastu grīdas lupatu jāsavāc liekais mitrums. Ja siena ir nedaudz mitra, nepieciešams papildu siltums un vēdināšana. Siltums veicina ātrāku mitruma iztvaikošanu, vēdināšana – mitruma izvadīšanu no telpām. Lai uzsildītu mitro sienu, tās tuvumā var novietot eļļas radiatoru vai siltā gaisa kaloriferi. Tomēr tas ir noderīgs risinājums nelielam mitruma laukumam vai arī lietojams lauku apvidū, kur nav pieejama speciālā tehnika.
Tā kā avārijas dēļ dzīvoklī mitrums uzkrājies krietni daudz, tā likvidēšanai nepieciešams jaudīgāks agregāts – profesionālas klases gaisa sausinātājs.
Jānovērtē ne vien platība, bet arī mitruma daudzums. Gaisa sausināšanas pasākumi jāveic visos stāvos, kur sienas ir cietušas no mitruma, jo, ja kādā stāvā sienas kļūs mitras, tās mitrums ar laiku izlīdzināsies uz pārējām, zemākām sienām. Profesionālas klases mitruma savācējs ir dārgs, tāpēc to labāk izīrēt kādā specializētajā veikalā. Iekārtas īres cenas dažādos nomas punktos var atšķirties.
“Sienas virsma pēc avārijas būs mitra pusi dienas līdz dienai, ne vairāk. Pilnībā mitra siena izžūs no trim dienām līdz nedēļai. Šajā laikā, lai papildus veicinātu žūšanu, ieteicams sienu sildīt ar kaloriferi. Īrējot iekārtu, izvērtē, lai tā būtu pietiekami efektīva un atbilstu žāvējamās telpas kvadratūrai. Mūsu firmā diennakts īre ir no 4 līdz 9 eiro. Parastais izīrēšanas laiks ir nedēļa, tomēr var sarunāt arī īsāku laiku. Nomājot ierīci, jāuzrāda personu apliecinošs dokuments. Īrējot dārgāku ierīci, iespējams, nāksies iemaksāt depozītu 30 – 50% apmērā,” stāsta Austris Ozoliņš, SIA “ORO Latvija” pārdošanas vadītājs.
Apdrošināšanas aspekts
Dzīvoklis pēc ūdensvada avārijas ir jāremontē, un tas var izmaksāt dārgi, tāpēc arī noderīga ir sadzīves avāriju riska apdrošināšana. “Ja mājā notikusi avārija, vispirms ir jānoskaidro noplūdes avots. Tad jānoskaidro vainīgais, jo par sveša īpašuma sabojāšanu ir jāmaksā. Ja īpašums ir apdrošināts, tiklīdz iespējams, nepieciešams sazināties ar savu apdrošinātāju, bet neuzsākt seku likvidāciju pirms apdrošināšanas speciālista vizītes. Lielākai drošībai jāatceras ne tikai par sava īpašuma apdrošināšanu, bet arī par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas polisi. Tā ļaus sava nejauši plīsuša pievada dēļ vieglāk atlīdzināt kaimiņam radītos zaudējumus,” informē Uģis Uškāns, “Balta” īpašuma un speciālo produktu vadības pārvaldes vadītājs.
“Kad parakstīts akts par avāriju, apdrošināšanas sabiedrībā jānoformē atlīdzības pieteikums. Zvans tiek reģistrēts un pieteikumam iedots numurs. Divdesmit četru stundu laikā pie klienta ierodas eksperts, kas veic reālos aprēķinus, sastāda tāmi un nosaka atlīdzības lielumu. Ja dzīvokļa saimniekam ir bijis īpaši ekskluzīvs interjers, viņam ir tikusi paaugstināta apdrošināšanas maksa. Pārējos gadījumos maksu rēķina, vadoties pēc dzīvokļa kvadratūras. Īpašniekam jāsaskaņo tāmes lielums ar apdrošinātāju. Ir divas iespējas. Īpašnieks var saņemt naudu savā bankas kontā vai vienoties ar apdrošinātāju par to, ka tā piesaistītie būvnieki pāris nedēļu laikā veiks remontu. Slēdzot apdrošināšanas līgumu, jau daudzi avārijas novēršanas darbi ir iekļauti apdrošināšanas cenā. Fiziskai personai lielākā izmaksātā summa apdrošināšanas sabiedrībā sasniedza 48,5 tūkstošus eiro. Tajā gadījumā plīsušas ūdensvada caurules dēļ postījumi nodarīti tika privāta mājokļa pirmajam un otrajam stāvam. Tā ir lielākā pagājušajā gadā izmaksātā atlīdzība. Vidējā atlīdzība par ūdens vai tvaika noplūžu postījumiem sasniedz apmēram tūkstoti eiro,” stāsta Aigars Zeiļa, “Balta” īpašumu atlīdzības pārvaldes eksperts.