Noslēpums. Tīrā māksla vai Krievijas “maigā vara”? 4
Krievijas miljardieris Pjotrs Avens (attēlā) paziņojis, ka domā šeit atklāt savu privāto mākslas muzeju. Avena kolekcija ir slavena, tās darbi tikuši izstādīti Puškina muzejā, Austrijas un ASV galerijās, darbi izstādēm aizdoti arī slavenajai Teita galerijai Londonā. Jautāts pēc iemesla, kādēļ izvēle muzeja atvēršanai kritusi uz Latviju, miljardieris atzinis, ka Maskavā kolekcija dublētos ar Tretjakova galerijas krājumu, un arī lielākajā daļā Rietumeiropas valstu galvaspilsētu tā nebūtu nekas pārsteidzošs un apmeklētājus piesaistošs. Iespējams, lēmumu par labu Latvijai nosvērušas arī Avenu ģimenes saknes Latvijā, kuru dēļ miljardieris šeit jau vairākus gadus īsteno dažādus labdarības projektus.
Avena mākslas kolekcija ir visai iespaidīga, tās sākums datējams ar 1994. gadu, kad miljardieris par 5000 dolāriem iegādājās Pāvela Kuzņecova kluso dabu. Kopš tā laika Avens kļuvis par ļoti nopietnu spēlētāju Maskavas mākslas izsolēs un ievērojami pacēlis vidējo tirgus cenu, jo, kā pats atzīst, mākslas darbiem, kurus vēlas iegūt savā kolekcijā, naudu neskaita. Tā viņš kādā izsolē par Jurija Aņņenkova zīmētu Vsevoloda Meierholda portretu atdevis 1,7 miljonus dolāru, kas ir par pakāpi vairāk nekā grafiku vidējā vērtība. Taču šo Avens uzskata par nozīmīgāko Aņņenkova darbu.
Par savas kolekcijas kodolu Avens izvēlējies divus virzienus. Padomju laika porcelāna kolekcijas daļas Latvijas skatītājiem jau bijis iespējams novērtēt, šie darbi bija izstādīti Madonā, Rīgā, Liepājā. Otra vērtīgākā daļa Avena kolekcijā ir Krievijas 19.–20. gadsimta mijas nozīmīgāko māksliniecisko grupējumu – “Mir isskustva”, “Zilā roze”, “Kārava kalps” – simbolisma pārstāvju un “pirmā viļņa” krievu emigrācijas mākslinieku gleznas. Avena kolekcijas daļā, kura glabājas Anglijā, ir arī padomju starpkaru mākslinieku darbi, taču, kā uzsver miljardieris, to labākie paraugi jau glabājas muzejos, tādēļ “sanāk tāda provinciāla kolekcija”. Divas reizes savā kolekcionāra mūžā Pjotrs Avens arī iekritis uz viltojumiem – abas gleznas viņš paturējis, lai mācība neaizmirstos.