Alūksnes novadā likvidēs bērnudārzu “Zemenīte” un Mārkalnes pamatskolu 0
Aizvadītājā Alūksnes novada domes sēdē pieņemti lēmumi kā patstāvīgu pašvaldības iestādi likvidēt Strautiņu pirmsskolas izglītības iestādi “Zemenīte” un pievienot to kā struktūrvienību tuvu esošajai Strautiņu pamatskolai.
Savukārt ar 2016.gada 31.augustu paredzēts likvidēt Mārkalnes pamatskolu, informēja Alūksnes novada domes sabiedrisko attiecību speciāliste Evita Aploka,
Alūksnes novada izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Kupča atklājusi, ka Strautiņu bērnudārzs un pamatskola atrodas viena otrai ļoti tuvu, tādēļ, apvienojot šīs iestādes vienā, ir iespēja izveidot pārdomātu, racionālu darbinieku skaitu, pienākumu sadali, telpu izmantojumu, lai iestāde varētu funkcionēt vēl labāk. Strādājot kā vienai iestādei, kopīgs skatījums uz izglītības iegūšanu, sākot no pirmsskolas līdz pamatizglītības, var nākt par labu šīs iestādes stiprināšanai, uzsvērusi Kupča.
Pati būtiskākā vēsts vecākiem ir tā, ka pirmsskolas izglītības pieejamība Strautiņos saglabāsies tāda pati kā līdz šim – pirmsskolas vecuma bērni arī turpmāk varēs mācīties bērnudārza telpās un apmeklēt to arī laikā, kad skolas bērniem ir brīvlaiks. Tāpat arī pamatskolā tiks saglabāta pieejamība visām šobrīd realizētajām izglītības programmām. Atšķirība būs tā, ka bērnudārzs no patstāvīgas iestādes kļūs par Strautiņu pamatskolas struktūrvienību, tātad abas ēkas apsaimniekos Strautiņu pamatskola.
Abas iestādes jau ir domājušas par bērnudārza brīvo telpu izmantojumu, un viens no pamatskolas piedāvātajiem variantiem ir šajās telpās pārcelt mūzikas un mākslas profesionālās izglītības klases, kas šobrīd izvietotas nelielās telpās skolas trešajā stāvā. Savukārt šajās telpās varētu iekārtot pagarinātās grupas klases.
Lai nodrošinātu drošu skolēnu pārvietošanos pāri ceļam pie Strautiņu pamatskolas, jārisina jautājums par atbilstošas pārejas izveidi. Jāuzsver, ka šis nav pašvaldības, bet valsts nozīmes ceļš, taču pašvaldība meklēs risinājumu šai problēmai.
Savukārt jautājums par Mārkalnes pamatskolas pastāvēšanu jau vairākkārt ir skatīts Alūksnes novada izglītības iestāžu tīkla attīstības plāna 2012.-2015.gadam laikā un saskan ar Alūksnes novada izglītības attīstības stratēģijā 2016.-2020.gadam plānotajām izmaiņām izglītības iestāžu tīklā.
Mārkalnes pamatskolā šobrīd mācās 49 skolēni no pirmās līdz devītajai klasei un deviņi pirmsskolas vecuma bērni, kopā 58 skolēni. 12 skolēni uz mācībām Mārkalnes pamatskolā dodas no Alūksnes. Arī prognozes par bērnu skaitu Mārkalnes pagastā turpmākajos gados nav optimistiskas – skolēnu skaits turpinās samazināties, bet jau šobrīd iestāde apdzīvo divas nepiepildītas ēkas.
Lai nodrošinātu mūsdienām atbilstošu mācību vidi Mārkalnes pamatskolā, ir nepieciešams ievērojams pašvaldības finansējuma ieguldījums pilnvērtīgam un kvalitatīvam mācību procesam vajadzīgo materiālu iegādei un iestādes telpu remontdarbiem, kas šobrīd nav apmierinoši, lai gan pašreizējā skolas direktore iestādes budžeta iespēju robežās ir paveikusi daudz uzlabojumu.
Sākotnēji Alūksnes novada domes sēdē bija paredzēts izskatīt lēmuma projektu par Mārkalnes pamatskolas pievienošanu Alūksnes novada vidusskolai, tomēr deputāti šo lēmumu neatbalstīja. Tajā pašā dienā tika sasaukta domes ārkārtas sēde, kurā deputāti izskatīja lēmuma projektu par Mārkalnes pamatskolas likvidāciju no 2015.gada 1.septembra. Saistībā ar šo lēmuma projektu deputāti bija izteikuši trīs priekšlikumus. Par pirmo priekšlikumu – nelikvidēt Mārkalnes pamatskolu – nebalsoja neviens no 11 klātesošajiem deputātiem, pret – 7 deputāti, atturējās – 4. Otro priekšlikumu – lēmumu par Mārkalnes pamatskolu izskatīt kopā ar novada izglītības iestāžu attīstības stratēģiju – atbalstīja 4 deputāti, pret to balsoja 6 un 1 atturējās. Trešo priekšlikumu – Mārkalnes pamatskolas likvidāciju pabeigt līdz 2016.gada 31.augustam – atbalstīja 8 deputāti, pret balsoja 2 un 1 atturējās. Kopumā par lēmumu likvidēt Mārkalnes pamatskolu ar 2016. gada 31.augustu balsoja 8 deputāti, pret – 1 un atturējās – 2.
Vecākiem pašvaldība dos iespēju izvēlēties kādu no Alūksnes pilsētas izglītības iestādēm, arī internāta pakalpojumu, vai arī pēc vecāku izvēles kādu citu dzīvesvietai tuvāku izglītības iestādi. Pagasta pārvalde organizēs maršruta izstrādi, lai pagasta skolēnus nogādātu uz Alūksni.
Pašvaldībā uzskata, ka pastāvīga bērnu skaita samazināšanās ir viens no iemesliem, kādēļ gan Alūksnes novadā, gan arī citās pašvaldībās notiek šādas un līdzīgas izmaiņas izglītības iestāžu tīklā. Audzēkņu skaitam iestādē sarūkot, jāņem vērā tas, ka pieaug izmaksas uz vienu skolēnu un, ka katrai izglītības iestādei ir kritiskais skolēnu skaita līmenis, kurā tā spēj nodrošināt mūsdienām atbilstošu mācību procesu, lai audzēknis iegūtu kvalitatīvas nepieciešamās zināšanas, spētu turpināt mācības nākamajās izglītības pakāpēs un pēc tam pilnvērtīgi realizēt savu dzīvi.
Bērnu skaitam Alūksnes novadā pēdējos gados un arī pēc prognozēm turpmākajiem gadiem ir pastāvīga tendence samazināties, līdz ar to ir skaidrs, ka izglītības iestāžu piepildījums sarūk un nākas domāt par to efektīvāku izmantošanu. Skolēnu skaita samazināšanās atstāj iespaidu arī uz pedagogiem, jo skolās kļūst arvien grūtāk nodrošināt pilnu darba slodzi skolotājiem, ir vērojams pedagogu trūkums, īpaši tajos priekšmetos, kur ir mazāks stundu skaits, līdz ar to skolotājiem ir mazāks atalgojums. Tas savukārt rada situāciju, ka pedagogi vairs nestrādā tikai vienā skolā, bet vairākās.
2010.gadā Alūksnes novada pašvaldība izstrādāja novada izglītības iestāžu tīkla plānu līdz 2015.gadam, līdz ar to šogad taps jauns dokuments 2016. – 2020.gadam. Jauno novada izglītības attīstības stratēģiju paredzēts izstrādāt līdz maija beigām, veidojot to kopā ar izglītības iestādēm, pagastu pārvaldēm un vecākiem, pēc tam nododot iedzīvotāju apspriešanai un saskaņojot Izglītības un zinātnes ministrijā. Kupča uzsver, ka, veidojot jauno stratēģiju, viens no pamatjautājumiem būs par to, ka vietās, kur tas iespējams, tiek veidotas lielākas un stiprākas izglītības iestādes, kas paver labākas iespējas gan finanšu un telpu resursu izmantošanai, gan projektu finansējuma piesaistei.