Alternatīva e-talonam. Beidzot arī “Rīgas satiksme” kļuvusi moderna 6
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
Beidzot arī “Rīgas satiksme” kļuvusi moderna – ieviesta koda biļete, kas biļetes ļauj iegādāties viedtālrunī.
Var tikai minēt, kāpēc tik lielam uzņēmumam tas prasīja tik ilgu laiku. Vilciena biļetes un reģionālo pārvadātāju biļetes varējām virtuāli iegādāties jau vairākus gadus.
Kas ir koda biļete? Būtībā tā ir virtuāla biļete, kas ļauj veikt norēķinus par tramvaju, trolejbusu un autobusu braucieniem ar viedtālruni tiešsaistes režīmā. Kad biļete nopirkta, iekāpjot sabiedriskajā transportā, tā jāreģistrē, skenējot QR kodu jeb kvadrātkodu īpašos ekrānos transportlīdzeklī. Koda biļete gan nenozīmē e-talona beigas – jaunā biļešu sistēma būs vien jauna alternatīva.
Jauno “Rīgas satiksmes” lietotni iespējams lejupielādēt ne tikai “Google Play” un “App Store” lietotņu veikalos, bet arī “AppGallery”, kas pieejama “Huawei” tālruņu īpašniekiem. Reģistrēšanās lietotnē ir pavisam vienkārša – jānorāda tālruņa numurs un jāizdomā parole. Tālāk lietotne uz tālruni atsūta SMS ar apstiprinājuma kodu, kas jāievada tālruņa ekrānā redzamajos lodziņos. Tas arī viss. Kad lietotni izmantosiet nākamās reizes, atkal būs jāievada tālruņa numurs un parole, bet kods uz tālruņa numuru vairs nepienāks.
Lietotne, par laimi, izstrādāta vienkārša – nav lieku sarežģījumu, kuros varētu apjukt. Viss svarīgākais ir redzams sākumekrānā. Kā nopirkt biļeti? Ekrānā apakšā ir logs “Pirkt biļeti”, bet virs tā speciāls logs, kurā jānorāda biļešu skaits. Skaits jānorāda manuāli.
Kas interesanti – vienā reizē var iegādāties tikai līdz 10 viena brauciena biļetēm. Kad biļešu skaits izvēlēts, manuāli jāievada bankas kartes dati un darījums jāapstiprina “SmartID” lietotnē vai jāizmanto kodu kalkulators. Svarīgi, ka lietotne bankas kartes datus neiegaumē un katru reizi tie būs jāievada no jauna.
Neērti, bet droši, kas nav mazsvarīgi. Kad darījums veikts, lietotnē uzreiz “iebirst” izvēlētais skaits biļešu. Sīkāk ir redzams biļešu skaits, to derīguma termiņš (trīs mēneši), kā arī darījumu un braucienu vēsture.
Savukārt, kad iekāpjat transportlīdzeklī, jāsameklē transportlīdzekļa kvadrātkods un lietotnē jāuzspiež uz “noskenēt kvadrātkodu”, tālruņa kameru pavēršot pret kodu. Ja kādu iemeslu dēļ kamera nestrādā vai koda nolasīšana neizdodas, var manuāli ievadīt transportlīdzekļa identifikācijas numuru, kas redzams zem kvadrātkoda. Kad šīs darbības ir veiktas, “Rīgas satiksmes” lietotne saprot, ka esat sabiedriskajā transportlīdzeklī un iegādātā biļete tiek izmantota.
Gadījumā ja brauciena laikā iekāpj kontrolieris, atkal jāatver lietotne un biļete viņam jāuzrāda. Šai darbībai atvēlēts atsevišķs logs lietotnē. Testējot lietotni, kontrole gan neiekāpa un šo darbību izmēģināt nesanāca.
Kopumā jāsaka – kas ilgi nāca, labi nāca. Lietotne ir ērta un vienkārša un beidzot ļaus izvairīties no nevajadzīgajiem “Narvesen” apmeklējumiem. Cerams, ka jau pavisam drīz lietotnē būs iespējams iegādāties arī dažādus abonementus – pagaidām tādas iespējas nav.
Bet ir vēl cita lieta, kas mani iepriecina vēl vairāk, – biļetes iespējams iegādāties arī “Mobilly”, kas daudziem ir kļuvusi par ikdienā plaši izmantotu lietotni, lai norēķinātos par autostāvvietām, pirktu vilcienu un autobusu biļetes, norēķinātos par auto mazgāšanu u.c. lietām.
Lai “Rīgas satiksmes” biļetes pirktu “Mobilly” lietotnē, tā vien jāatjaunina. Izstrādātāji norāda, ka “Rīgas satiksmes” biļetes atrodamas sadaļā “Citi”. Man gan tik viegli negāja – brīdī, kad vētīju iespēju biļeti iegādāties “Mobilly” lietotnē, “Rīgas satiksmes” biļetes pieejamas nebija.
“Mobilly” norāda, ka “Android” tālruņiem nepieciešams jaunākais “5.1” atjauninājums. Manā tālrunī bija 24. septembrī pieejamā “27.1.100” lietotnes versija, taču jaunāko atjauninājumu neviens man diemžēl nepiedāvāja. “Google Play” pieejamajās atsauksmēs par lietotni pamanīju, ka neesmu vienīgais, kam jaunākās “Mobilly” versijas nav. Atliek vien gaidīt.