Alkohola iegāde internetā kļūst populāra lēnām 2
Viens no atbalsta pasākumiem uzņēmējiem krīzes laikā ir lēmums atļaut tirgot alkoholiskos dzērienus internetā. Nozare arī strauji reaģējusi uz jaunajām iespējām: alkohola piedāvājums rodams gan lielveikalu tīklu interneta veikalos, gan arī pazīstamu un mazāk zināmu alkohola tirdzniecības uzņēmumu, kā arī – bāru un kafejnīcu interneta vietnēs.
Pagaidām gan uzņēmēji nevar lepoties, ka jaunās iespējas būtu kāda panaceja viņu krīzes sistajam biznesam, tomēr lielākā daļa uzskata – ilgākā periodā šim virzienam ir izaugsmes potenciāls.
Jānorāda, ka arī pirmskrīzes laikā Latvija bija viena no retajām Eiropas Savienības valstīm, kur alkohola tirdzniecība internetā bija aizliegta, tādēļ nozarei ir klusa cerība par iespēju saglabāt šo tirdzniecības veidu arī pēc ārkārtas stāvokļa beigām.
Ierobežojumi tādi paši
Lai interneta tirdzniecība nepadarītu alkoholiskos dzērienus nekontrolēti pieejamus, uz to attiecas visi tie paši ierobežojumi, kādi ir alkohola tirdzniecībai tradicionālajos veikalos: aizliegts realizēt alkoholiskos dzērienus laikā no plkst.22 līdz 8 un aizliegts pārdot tos personām, kas jaunākas par 18 gadiem.
VID sabiedrisko attiecību speciāliste Evita Teice-Mamaja informē, ka pēc lēmuma atļaut alkoholisko dzērienu tirdzniecību internetā iesniegumu skaits jaunu alkoholisko dzērienu tirdzniecības licenču saņemšanai nav būtiski pieaudzis, jo uzņēmumiem der līdzšinējā parauga alkohola tirdzniecības speciālās atļaujas.
Tirgo visā Baltijā
Alus darītavas “Labietis” līdzīpašnieks Reinis Pļaviņš stāsta, ka interneta tirdzniecības sākšanā vajadzējis ieguldīt aptuveni 1000 eiro.
“Piegādēm izmantojam autotransportu, kas jau iepriekš bija uzņēmuma īpašumā, papildus tam – daļu piegāžu nodrošina ārpakalpojuma sadarbības partneri,” tā Reinis Pļaviņš.
“Darba rokas esam atraduši, piedāvājot interneta tirdzniecībā iesaistīties mūsu bāra darbiniekiem.”
Vai interneta veikala darbība varētu palīdzēt uzņēmumam izdzīvot, par to “Labieša” līdzīpašnieks savās prognozēs pagaidām ir piesardzīgs: “Iesākumā cilvēki bija sajūsmā, taču tad pieprasījums kritās, jo internetā parādījās aizvien plašāks piedāvājums. Ceram, ka pieprasījums būs pietiekams, lai varētu saglabāt ražošanu.”
Dienas laikā “Labietis” tiek piegādāts Rīgā un vairākos Pierīgas reģionos, savukārt nākamajā dienā pēc pasūtīšanas to saņem klienti citur Latvijā, kā arī Lietuvā un Igaunijā.
Vajadzēja domāt ātri
Interneta tirdzniecību sākusi arī alus darītava “Nurme”. Tās līdzīpašnieks Mareks Ezerkalns stāsta, ka ārkārtas situācija likusi reaģēt uz izmaiņām tirgū strauji: “Bija skaidrs, ka ir iespējams arī tāds notikumu attīstības scenārijs, kurā bāri tiek slēgti pavisam.
Par laimi, pie mums tā vēl nav noticis, tomēr sapratām – ja tagad kaut ko nedarīsim, tad vienā brīdī tas var maksāt ar uzņēmuma pastāvēšanu.”
Piegādēm “Nurme” izmanto savu autotransportu, ko uzņēmums iegādājies īsi pirms krīzes, ar mājaslapas izveidi operatīvi palīdzējis pazīstams IT speciālists. “Iegādājāmies domēnu, servera jaudas, iesaistījām darbos dizaineri, kas ikdienā mums zīmē etiķetes un vizualizācijas sociālo tīklu reklāmām: strādājām divas diennaktis no vietas,” stāsta Mareks Ezerkalns.
Nu jau nedēļu kā “nurmebeer.com” ir sācis darbu. Pašlaik “Nurme” alus piegādes tiek veiktas Rīgā, Mārupē un Jelgavā, bet jau drīzumā, sadarbojoties ar “Omniva” pakomātu servisu, tās plānots sākt arī citur Latvijā.
Svarīgs interneta mārketings
Paralēli alus tirdzniecībai internetā darbību sākušas arī stiprā alkohola tirdzniecības platformas. Dažas no tām – kā papildinājums jau iepriekš iekoptai alkohola mazumtirdzniecībai veikalos, citas – kā izmisīgs centiens izdzīvot laikā, kad kritumu piedzīvojis ēdināšanas bizness.
“Jau nedēļa apkārt, kopš piedāvājam iegādāties alkoholiskos dzērienus platformā “iedzersim.lv”, taču vēl neesam saņēmuši nevienu pasūtījumu,” sarūgtināta ir nelielas kafejnīcas īpašniece, SIA “Brīvmežs 1” vadītāja Dace Freivalde. “Esam izvietojuši reklāmu “Facebook”, tomēr acīmredzot ar to nepietiek.”
Savukārt “Drinks&Drinks outlet” līdzīpašnieks Gatis Fomins stāsta, ka interese par alkoholisko dzērienu pasūtīšanu internetā “pagaidām nav liela, tomēr ar augošu tendenci. Tirgot noteikti palīdz arī mārketinga aktivitātes internetā.”