Foto – Shutterstock

Tomēr: kāds gan iespējamo blēdību aprakstam sakars ar izslavēto filosofu akmeni? Tā izgatavošanas bezgala sarežģītā receptūra aprakstīta neskaitāmos alķīmiskajos traktātos, taču šiem aprakstiem diemžēl piemīt tik sarežģīta forma un izteiksmes veids, ka līdz pat mūsu dienām nav atradies neviens, kurš spētu to saprast. Tomēr ir daļa šādu “recepšu”, kas uzrakstītas arī pietiekami vienkāršā valodā, piemēram, Bazīlija Valentiniusa “Ķīmiskajā apkopojumā” aprakstītā filosofu akmens izgatavošana. Ja arī šai aprakstā ir virkne speciāli aizšifrētu datu, kas pārvērsti grūti saprotamos alķīmijas simbolos, tomēr to uzminēšana ir salīdzinoši viegls process. Tas ir apraksts par to, kā no dzīvsudraba rūdas ķīmiski izgatavojams asinssarkans šķidrums. Speciālais šķīduma maisījums vairākus mēnešus jāuzglabā slēgtā traukā, un tikai tad var cerēt, ka būs izdevies izgatavot tā dēvēto gudrības eliksīru. 0

Tieši kā to sasniegt, tas jau bija atkarīgs no katra “brīnumdara” fantāzijas. Bija tādi “zelta virtuves meistari”, kuri pamanījās kausējuma apmaisīšanai izmantot nūjiņu ar dobtu vidu, kurā laikus ieslēpti zelta graudiņi, iepriekš caurumu aizdarinot ar vasku. Ja nūjiņa bija koka izstrādājums, tad tā apakšējā, kausējumā iegremdētā daļa parasti uzreiz sadega, tādējādi iestrādājot visu, kas vien nepieciešams ikviena speciālista acu apmānam. Turklāt, tas arī bija vislabākais vieds, kā slēpt lietiskos pierādījumus vēl ilgi pirms tā, kā vispār kādam rodas vismazākās aizdomas vai pēkšņa vēlme “burvju nūjiņu” aplūkot tuvāk. Un, jāatzīst, “zelta vārīšanas” meistari šajā jomā tomēr bija sasnieguši atzīstamu līmeni: viņi izmantoja kausējamos traukus ar dubultu dibenu, no kura, sasniedzot atbilstošu temperatūru, izplūda paslēptais zelts, vai arī ugunij piebēra oglītes, kurās jau iestrādāti zelta graudiņi, un bieži vien noderēja visparastākie zelta putekļi, ko iepūta kausējumā, kopā ar plēšu pūsto gaisu.

Jāpiebilst, ka ir virkne detaļu, kas faktiski visām receptēm ir gluži vienādas, un tas kārtējo reizi padara domīgu ikvienu pētnieku. Piemēram, bieži norādīts, ka ārēji filosofu akmens izskatās kā spilgti sarkana nehidroskopiska viela. Tā iegūšanas procesā no dzīvsudraba rūdas un citām sastāvdaļām, tas vairākas reizes maina savu nokrāsu – no melnas uz baltu, vēlāk uz dzeltenu, kamēr, visbeidzot, kļūst sarkana.

Reklāma
Reklāma
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
7 brīnumēdieni! Pārtikas produkti, kuru regulāra iekļaušana ēdienkartē kavē ādas novecošanos
Lasīt citas ziņas

Holandiešu profesors K. van Nīvenburgs 1963. gadā apņēmās atkārtot dažas alķīmiķu operācijas, tikai šoreiz izmantojot modernās metodes un iespējas. Kāda eksperimenta laikā viņš patiešām novēroja iepriekš aprakstīto secīgo krāsu maiņu. Pēc tā, kad atbilstoši alķīmiķu priekšrakstiem bija atdalīts viss dzīvsudrabs un tā sāļi, mūsdienu profesors patiešām ieguva ļoti skaistas sarkanas nokrāsas nehidroskopisku vielu. Atbilstoši mūsdienu algoritmiem, bija iespējams novērtēt, ka spožie, prizmveidīgie kristāli ir tīras raudzes tā dēvētais sudraba hloraurāts Ag(AuCl4 ). Iespējams, šī viela tad arī bija tas, ko viduslaikos uzskatīja par filosofu akmeni, kas, pateicoties tam, ka tajā atrodams liels zelta daudzums (44%), varēja izraisīt vēlamo efektu, proti – vēlamo metālu transmutāciju, kas patiesībā bija tikai virspusēja apzeltīšana jeb – labākā gadījumā – sakušana ar kādu necēlmetālu. Kļūst arī skaidrs, ka tādējādi nebija iespējams “pieburt” vairāk zelta, nekā tas patiešām ir.

Turpinājums sekos

Tieši kā to sasniegt, tas jau bija atkarīgs no katra “brīnumdara” fantāzijas. Bija tādi “zelta virtuves meistari”, kuri pamanījās kausējuma apmaisīšanai izmantot nūjiņu ar dobtu vidu, kurā laikus ieslēpti zelta graudiņi, iepriekš caurumu aizdarinot ar vasku. Ja nūjiņa bija koka izstrādājums, tad tā apakšējā, kausējumā iegremdētā daļa parasti uzreiz sadega, tādējādi iestrādājot visu, kas vien nepieciešams ikviena speciālista acu apmānam. Turklāt, tas arī bija vislabākais vieds, kā slēpt lietiskos pierādījumus vēl ilgi pirms tā, kā vispār kādam rodas vismazākās aizdomas vai pēkšņa vēlme “burvju nūjiņu” aplūkot tuvāk. Un, jāatzīst, “zelta vārīšanas” meistari šajā jomā tomēr bija sasnieguši atzīstamu līmeni: viņi izmantoja kausējamos traukus ar dubultu dibenu, no kura, sasniedzot atbilstošu temperatūru, izplūda paslēptais zelts, vai arī ugunij piebēra oglītes, kurās jau iestrādāti zelta graudiņi, un bieži vien noderēja visparastākie zelta putekļi, ko iepūta kausējumā, kopā ar plēšu pūsto gaisu.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.