Foto – Shutterstock

Tieši kā to sasniegt, tas jau bija atkarīgs no katra “brīnumdara” fantāzijas. Bija tādi “zelta virtuves meistari”, kuri pamanījās kausējuma apmaisīšanai izmantot nūjiņu ar dobtu vidu, kurā laikus ieslēpti zelta graudiņi, iepriekš caurumu aizdarinot ar vasku. Ja nūjiņa bija koka izstrādājums, tad tā apakšējā, kausējumā iegremdētā daļa parasti uzreiz sadega, tādējādi iestrādājot visu, kas vien nepieciešams ikviena speciālista acu apmānam. Turklāt, tas arī bija vislabākais vieds, kā slēpt lietiskos pierādījumus vēl ilgi pirms tā, kā vispār kādam rodas vismazākās aizdomas vai pēkšņa vēlme “burvju nūjiņu” aplūkot tuvāk. Un, jāatzīst, “zelta vārīšanas” meistari šajā jomā tomēr bija sasnieguši atzīstamu līmeni: viņi izmantoja kausējamos traukus ar dubultu dibenu, no kura, sasniedzot atbilstošu temperatūru, izplūda paslēptais zelts, vai arī ugunij piebēra oglītes, kurās jau iestrādāti zelta graudiņi, un bieži vien noderēja visparastākie zelta putekļi, ko iepūta kausējumā, kopā ar plēšu pūsto gaisu. 0

Tomēr: kāds gan iespējamo blēdību aprakstam sakars ar izslavēto filosofu akmeni? Tā izgatavošanas bezgala sarežģītā receptūra aprakstīta neskaitāmos alķīmiskajos traktātos, taču šiem aprakstiem diemžēl piemīt tik sarežģīta forma un izteiksmes veids, ka līdz pat mūsu dienām nav atradies neviens, kurš spētu to saprast. Tomēr ir daļa šādu “recepšu”, kas uzrakstītas arī pietiekami vienkāršā valodā, piemēram, Bazīlija Valentiniusa “Ķīmiskajā apkopojumā” aprakstītā filosofu akmens izgatavošana. Ja arī šai aprakstā ir virkne speciāli aizšifrētu datu, kas pārvērsti grūti saprotamos alķīmijas simbolos, tomēr to uzminēšana ir salīdzinoši viegls process. Tas ir apraksts par to, kā no dzīvsudraba rūdas ķīmiski izgatavojams asinssarkans šķidrums. Speciālais šķīduma maisījums vairākus mēnešus jāuzglabā slēgtā traukā, un tikai tad var cerēt, ka būs izdevies izgatavot tā dēvēto gudrības eliksīru.

Taču bija virkne nevainojami izstrādātu priekšnesumu, kuros faktiski nebija iespējams atklāt blēdību. Šveicietis Turneisers – alķīmiķis un brīnumdakteris, kuru liktenis ilgus gadus dzenājis no vienas zemes uz otru, reiz parastu naglu līdz pusei pārvērta zelta izstrādājumā. Tas notika kāda kardināla acu priekšā, un viņš dokumentējis šo pasākumu: “Turneisers nokaitētu naglu iegremdēja sarkanīgā uzlējumā, un iegremdētais gals pārvērtās zeltā. Tas notika Romā, 1586. gada 20. novembrī”. Nagla ilgi bija izlikta vispārējais apskatei – kā pierādījums patiesai alķīmijas meistarībai.

Reklāma
Reklāma
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
7 brīnumēdieni! Pārtikas produkti, kuru regulāra iekļaušana ēdienkartē kavē ādas novecošanos
Lasīt citas ziņas

1730. gadā, ceļojot pa Itālijas zemēm, kāds Johans Keislers ieinteresējās par šo raritāti, izpētīja, taču nerada būtiska izskaidrojuma, tāpēc komentēja to šādi: “Acīmredzot šejienieši jau ilgu laiku vienkārši neuzdrošinās atklātībā rādīt šo naglu, kopš kļuva skaidrs, ka blēdība ir gaužām vienkārša – triks balstīts ārkārtīgi veikli veiktā, nemanāmā lodējumā”. Izrādās, Keislera vērtējums ir pamatots, jo patiešām atklāts, ka Turneisers izmantojis gluži ikdienišķu triku – veicis izcili labu lodējumu, noklājot to ar atbilstošu krāsojumu. Alķīmiskā priekšnesuma laikā, iegremdējot naglu uzkarsētā šķīdumā, krāsojums nolobījās, pārsteigto aculiecinieku skatienam atsedzot suģestējošo zelta spīdumu.

Savukārt, izmantojot dzīvsudraba pārvēršanu zeltā, to laiku “māksliniekiem” bija nepieciešams spēt noslēpt vajadzīgo daudzumu zelta tieši pašā dzīvsudrabā. Sasmalcinātā veidā zelts faktiski acumirklī izšķīst šķidrajā dzīvsudrabā, kas tostarp nemaina savu sudrabaino nokrāsu. Ir zināms, kā šādi zelta amalgami saglabā šķidru agregātstāvokli, pat sasniedzot 10–12% no dzīvsudraba konsistences, aizvien saglabājot tīra dzīvsudraba izskatu. Viss sekojošais jau ir tikai roku veiklības jautājums, jo kaut kādā veidā “aizdzenāt” šķidro dzīvsudrabu priekšnesuma laikā – tas kārtīgam alķīmiķim ir tīrā bērnu spēlīte. Un viss kļūst saprotams: pēc dzīvsudraba izgarošanas eksperimenta trauciņā paliek tikai tīra zelta kausējums.

CITI ŠOBRĪD LASA
Šeit gan jāatzīmē, ka bijuši arī godīgi alķīmiķi, kuri kļuvuši par savdabīga pašapmāna upuriem, proti, tādi, kuri bija stingri pārliecināti, ka ieguvuši tīru zeltu, tikai pārkausējot lielus sudraba, dzīvsudraba vai svina daudzumus, vai arī pārstrādājot šo metālu rūdas. Patiesībā šiem cilvēkiem nebija pietiekamu ķīmijas zināšanu, lai apjēgtu, ka viņi nevis radīja kaut ko no jauna, bet gan tikai bagātināja metālos un rūdās jau esošo zelta daudzumu. Piemēram, sudraba monētās, kuras visbiežāk izmantoja alķīmiskajos eksperimentos, vienmēr bija arī noteikts zelta daudzums, īpaši tad, ja tās kaltas pirms 1830. gada, jo līdz tam nebija izstrādāta atbilstoša tehnoloģija, kā labāk un pareizāk atbrīvot sudrabu no dabiskā zelta klātbūtnes. Arī vēlāk, kad jau bija atklāta šāda metode, ne gluži katram bija iespējams to izmantot, jo tas bija gana dārgs pasākums.
Tomēr: kāds gan iespējamo blēdību aprakstam sakars ar izslavēto filosofu akmeni? Tā izgatavošanas bezgala sarežģītā receptūra aprakstīta neskaitāmos alķīmiskajos traktātos, taču šiem aprakstiem diemžēl piemīt tik sarežģīta forma un izteiksmes veids, ka līdz pat mūsu dienām nav atradies neviens, kurš spētu to saprast. Tomēr ir daļa šādu “recepšu”, kas uzrakstītas arī pietiekami vienkāršā valodā, piemēram, Bazīlija Valentiniusa “Ķīmiskajā apkopojumā” aprakstītā filosofu akmens izgatavošana. Ja arī šai aprakstā ir virkne speciāli aizšifrētu datu, kas pārvērsti grūti saprotamos alķīmijas simbolos, tomēr to uzminēšana ir salīdzinoši viegls process. Tas ir apraksts par to, kā no dzīvsudraba rūdas ķīmiski izgatavojams asinssarkans šķidrums. Speciālais šķīduma maisījums vairākus mēnešus jāuzglabā slēgtā traukā, un tikai tad var cerēt, ka būs izdevies izgatavot tā dēvēto gudrības eliksīru.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.