Foto – Shutterstock

Jādomā, alķīmiķu saimei nevar pieskaitīt pazīstamo austriešu dabaspētnieku un ekonomistu Johanu Joahimu Beheru, taču arī viņš sirds dziļumos ticējis metālu transmutācijas iespējamībai. Vīnes Mākslas vēstures muzejā glabājas medaļa ar šādu uzrakstu – 1675. gada jūlija mēnesī, es, doktors J.J.Behers, šo unci vistīrākā sudraba alķīmiskas mutācijas rezultātā ieguvu no parasta svina. 0

Gan imperators, gan izredzētie viņa galminieki, kuriem tomēr arī bija ļauts piedalīties, elpu aizturējuši vērās notiekošajā un viņiem likās, ka gluži drīz uguns izkausēs un aprīs arī pašu speciālo trauku, kurā risinājās savdabīgās metālu pāriemiesošanās. Taču mūks teica, ka uguns aizvien vēl esot nepietiekama un jau pašrocīgi piemeta klāt ogles. Pēc mirkļa Zēlers lika palīgam karsto šķidrumu pārliet lēzenā traukā. Bija redzams, ka iepriekšējā trauka saturs jūtami samazinājies. Sākās sacietēšanas process un atkal visu skatienam pavērās brīnums – jaunais metāls vizuļoja visīstākā zelta nokrāsā, perfekti atainojot drūmās telpas lāpu attēlus. Taču imperators patiešām zināja, kas tādos mirkļos jādara. Viņš vēl nevienu neizlaida no pagraba, liekot gabaliņu jauniegūtā zelta nogādāt uz blakus telpu, kur to jau gaidīja zeltlietu speciālists, kuram bija jānovērtē šis pienesums.
Tieši kā to sasniegt, tas jau bija atkarīgs no katra “brīnumdara” fantāzijas. Bija tādi “zelta virtuves meistari”, kuri pamanījās kausējuma apmaisīšanai izmantot nūjiņu ar dobtu vidu, kurā laikus ieslēpti zelta graudiņi, iepriekš caurumu aizdarinot ar vasku. Ja nūjiņa bija koka izstrādājums, tad tā apakšējā, kausējumā iegremdētā daļa parasti uzreiz sadega, tādējādi iestrādājot visu, kas vien nepieciešams ikviena speciālista acu apmānam. Turklāt, tas arī bija vislabākais vieds, kā slēpt lietiskos pierādījumus vēl ilgi pirms tā, kā vispār kādam rodas vismazākās aizdomas vai pēkšņa vēlme “burvju nūjiņu” aplūkot tuvāk. Un, jāatzīst, “zelta vārīšanas” meistari šajā jomā tomēr bija sasnieguši atzīstamu līmeni: viņi izmantoja kausējamos traukus ar dubultu dibenu, no kura, sasniedzot atbilstošu temperatūru, izplūda paslēptais zelts, vai arī ugunij piebēra oglītes, kurās jau iestrādāti zelta graudiņi, un bieži vien noderēja visparastākie zelta putekļi, ko iepūta kausējumā, kopā ar plēšu pūsto gaisu.

Un saglabājusies vēl kāda medaļa, kuras svars atbilst 16,5 dukātu kopsvaram, un uz kuras izvietots šāds, mazliet noslēpumains uzraksts – Aurea progenis plumbo prognata parente. Tulkojumā no latīņu valodas, tas nozīmē – svina senča zelta pēctecis. Savukārt medaļas otrā pusē lasāms sekojošais – Saturna ķīmiskā pārvēršanās Saulē, tas ir – svina pārvēršanās zeltā, kas veikta Insbrukā, 1716. gada 31. decembrī viņa gaišības grāfa Kārļa Filipa aizbildniecībā…

Reklāma
Reklāma

Alķīmiķu triki un filosofu akmens

“Baidens nolēmis skaisti aiziet no dzīves, paņemot sev līdzi ievērojamu daļu cilvēces.” Medvedevs biedē ar Trešo pasaules karu
TV24
“Laikam par to nevaru stāstīt, bet…” Rajevs atklāj iepriekš nedzirdētu informāciju par Rinkēviča un Trampa telefonsarunu
Kokteilis
Personības TESTS. Kādu iespaidu tu par sevi radi? Šis attēls palīdzēs tev to noskaidrot
Lasīt citas ziņas

Patiesībā savulaik veiktais Zēlera triks arī mūsdienās vēl nav pilnībā izskaidrots. Daudz emociju var norakstīt uz tā rēķina, ka drūmajos laikos tomēr valdīja liela ticība metālu transmutācijas iespējamībai, taču – šodien tādas ticības nav. Tātad, kā izskaidrot šos patiešām reāli notikušos efektus? Piemēram, kā gan imperatoram Leopoldam I, kurš, kā jau var nojaust, bija gana atjautīgs un aizdomīgs “speciālists”, pieradis atmaskot ne vienu vien blēdi, tomēr neizdevās pieķert mahinācijās augustīniešu mūku? Nav noslēpums, ka jau tajos laikos visi iespējamie šarlatānisko alķīmiķu triki sen bija atšifrēti un apzināti, un bieži vien viselementārākās pārbaudes nešaubīgi uzrādīja – par zeltu pasniegtais, it kā transmutējušais metāls, patiesībā ir tikai spīdīga bronza vai kas tamlīdzīgs.

Turklāt Aristotelis jau 4. gadsimtā pirms mūsu ēras bija atklājis – sakausējot varu ar cinku vai alvu, iespējams iegūt interesantu, zeltaini dzeltenu sakausējumu. Proti, jau sirmā senatnē bija zināms patiesais sakāmvārds – ne viss, kas spīd, ir zelts. Bet bija arī tādi “rokdarbnieki”, kuri iemanījās iegūt sudrabam ārkārtīgi līdzīgu sakausējumu, ko panāca gaužām vienkārši – vara sakausējumam pievienojot mazliet arsēna. Patiesībā agrākos laikos visnotaļ vienkāršoti izprata metālu “pārvēršanas mākslu”: daudziem likās, ka pietiek, ja necēlmetāls tikai iegūst vēlamā cēlmetāla nokrāsu. Tādiem brīžiem, kad tevi kāds īpaši novēro, vajadzēja tikai attīstīt nelielu roku veiklību, lai īstajā mirklī spētu nemanot kausējumā iemest gabaliņu īstā cēlmetāla.
Gan imperators, gan izredzētie viņa galminieki, kuriem tomēr arī bija ļauts piedalīties, elpu aizturējuši vērās notiekošajā un viņiem likās, ka gluži drīz uguns izkausēs un aprīs arī pašu speciālo trauku, kurā risinājās savdabīgās metālu pāriemiesošanās. Taču mūks teica, ka uguns aizvien vēl esot nepietiekama un jau pašrocīgi piemeta klāt ogles. Pēc mirkļa Zēlers lika palīgam karsto šķidrumu pārliet lēzenā traukā. Bija redzams, ka iepriekšējā trauka saturs jūtami samazinājies. Sākās sacietēšanas process un atkal visu skatienam pavērās brīnums – jaunais metāls vizuļoja visīstākā zelta nokrāsā, perfekti atainojot drūmās telpas lāpu attēlus. Taču imperators patiešām zināja, kas tādos mirkļos jādara. Viņš vēl nevienu neizlaida no pagraba, liekot gabaliņu jauniegūtā zelta nogādāt uz blakus telpu, kur to jau gaidīja zeltlietu speciālists, kuram bija jānovērtē šis pienesums.
Tieši kā to sasniegt, tas jau bija atkarīgs no katra “brīnumdara” fantāzijas. Bija tādi “zelta virtuves meistari”, kuri pamanījās kausējuma apmaisīšanai izmantot nūjiņu ar dobtu vidu, kurā laikus ieslēpti zelta graudiņi, iepriekš caurumu aizdarinot ar vasku. Ja nūjiņa bija koka izstrādājums, tad tā apakšējā, kausējumā iegremdētā daļa parasti uzreiz sadega, tādējādi iestrādājot visu, kas vien nepieciešams ikviena speciālista acu apmānam. Turklāt, tas arī bija vislabākais vieds, kā slēpt lietiskos pierādījumus vēl ilgi pirms tā, kā vispār kādam rodas vismazākās aizdomas vai pēkšņa vēlme “burvju nūjiņu” aplūkot tuvāk. Un, jāatzīst, “zelta vārīšanas” meistari šajā jomā tomēr bija sasnieguši atzīstamu līmeni: viņi izmantoja kausējamos traukus ar dubultu dibenu, no kura, sasniedzot atbilstošu temperatūru, izplūda paslēptais zelts, vai arī ugunij piebēra oglītes, kurās jau iestrādāti zelta graudiņi, un bieži vien noderēja visparastākie zelta putekļi, ko iepūta kausējumā, kopā ar plēšu pūsto gaisu.
SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.