Aleksandra Dembo uzdrīkstēšanās 0
Daugavpils Marka Rotko mākslas centrs turpina eksponēt izcilu Latvijas grafikas vecmeistaru darbus. Izstādē “Uzdrīkstēšanās” līdz 14. augustam skatāmi Aleksandra Dembo darbi. Izstāde veidota, balstoties uz Madonas Novadpētniecības un mākslas muzeja, arī Grafikas kameras kolekcijām. Pamatā eksponēts viens no spilgtākajiem mākslinieka cikliem “Vēstules draugam”, ko papildina citas brīnišķīgas kompozīcijas.
A. Dembo atstāto mantojumu iespējams raksturot kā spēli, jo viņš tai ļāvās, variējot gan formālus, gan tehniskus līdzekļus, sapludinot robežas starp 90. gadu gleznām un grafikām. Arī savā pedagoģiskajā darbā mākslinieks bija brīvības un profesionalitātes adepts – savos audzēkņos attīstīja dzirksti uzdrošināties un lauzt robežas. “Situācijā, kad zini, ka pasaule ir pilna ar mākslu, uzdrīkstēšanās ir vienīgais, kas atliek… Galu galā kvalitāte mākslā izsaka visu,” teicis A. Dembo.
“A. Dembo devums Latvijas mākslā un grafikas medija nostiprināšanā, un jaunu formu meklējumos nav pārvērtējams. Mākslinieks, variējot formā, saturā un pārzinot grafikas tehniskos līdzekļus un to iespējas, ir nostiprinājis savu rokrakstu un ar savu darbu un paraugu audzēkņos attīstījis dzirksti nebaidīties uzdrošināties un lauzt robežas,” skaidro mākslinieks un Marko Rotko centra pārstāvis Māris Čačka.
Mākslas akadēmijas profesors Jānis Andris Ošs par A. Dembo teic: “Mākslinieks nekad neatzina iedalījumus un robežstabus, aizvien uztverot pasaules kultūras un mākslas spilgtākās strāvas un dominantes, vairojot tās savā mākslā, dāsni sniedzot tālāk jaunajiem māksliniekiem, studentiem un kolēģiem.”
Jau sākot no 20. gs. 60. gadiem, māksliniekam būtiska ir Rīgas tēma, tāpat mākslinieka uzmanību piesaistījusi zvejnieku tēma, Peru un seno afrikāņu mākslas paraugi. Īpaša vieta A. Dembo darbos ir mūzikai, it sevišķi džezam. A. Dembo teicis: “Mūzika vispirms man “ieskanējās” sešdesmitajos gados un palika it kā pusceļā. Pēdējā laikā esmu tai pievērsies no jauna. Tās ir manas izjūtas, pārdomas, kas radušās tiešā sakarā ar mūzikas klausīšanos. Mūzika man vispār ir tuva, bet visvairāk – tieši džezs. Man likās, ka es to varu izteikt caur kaut kādām figurālām, kaut kādām ritmiskām asociācijām. Solisti, trompetisti, saksofonisti – tur bija vairāki tādi mazi darbiņi, kuros fiksēju savas izjūtas.”
“Mākslinieka darbos jaušams aizgūtais no Pikaso, Ruso, Miro, Klē, Polloka daiļrades, ko arī Dembo nekad nav noliedzis kā sava rokraksta ietekmi. Šīs rokraksta iezīmes skaidri redzam cikla “Atklātas vēstules draugam” darbos, kuri kopā ar citām lieliskām kompozīcijām no Madonas Novadpētniecības un mākslas muzeja un biedrības “Grafikas kamera” kolekcijām eksponēti izstādē,” teic M. Čačka.
Dzīves pēdējā gadu desmitā mākslinieks pievērsās glezniecībai. Arī šajā izteiksmes veidā A. Dembo nezaudēja saikni ar grafiku – plaši izmantoja dobspiedes un augstspiedes tehnikas, tās savstarpēji kombinējot un pēc tam montējot kā kolāžas.