Aktuālā kino izlase: “Brāļi Sisteri” un “Bo Bērnems: Iekšā” 1
Zane Dzene, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”
“Bo Bērnems: Iekšā” – (Bo Bērnems, “Bo Burnham: Inside”, 2019) “Netflix”
Maija beigās “Netflix” filmotēku papildināja Bo Bērnema jaunākais darbs – personīgs, nesaudzīgs, asprātīgs un ironisks atskats uz gadu pandēmijas apstākļos “Bo Bērnems: Iekšā”, kas jau izpelnījies sajūsminošas atsauksmes. B. Bērnems ir šīs filmas vienīgais autors – režisors un producents, scenārists un galvenās lomas atveidotājs (viņš spēlē pats sevi), montāžas režisors, mūzikas autors un arī operators –, un savā ziņā tā kalpo kā šī amerikāņu komiķa un “YouTube” zvaigznes iepriekšējās karjeras kvintesence un jauns atspēriena punkts pēc pārvarētām panikas lēkmēm.
Tāpat kā tik daudzi, iesprostots četrās sienās, B. Bērnems ļaujas gan pārdomām par taisnību un netaisnību, atskatās pagātnē, bezkaunīgi iesmej par “Instagram” darboņu domas lidojumu un obligātajiem atribūtiem, lai sapelnītu kārtējos “plusiņus”, izaicina Džefriju Bezosu un dara vēl tik daudz citu lietu, lai tikai nodarbinātu savu prātu un iztēli.
Viņš lamājas, ļaujas depresīvam noskaņojumam, absolūti nerespektē politkorektumu, ironizē par saziņas formātiem, kas pēkšņi kļuva par vienīgo iespēju, kā komunicēt ar vecākiem, draugiem utt. B. Bērnems filozofē par mūsdienu pasaules pamatiem, kas grimst asinīs, talkā ņem baltu un runājošu zeķi, parodē “ietekmeļu” uzvedību un pats komentē savus video, turklāt ar tādu nopietnību, ka skaidrs – tā ir apzināta provokācija.
Bo Bērnema slavas zvaigzne uzleca 2006. gadā, un kopš tā laika viņš ļoti veiksmīgi darbojies gan kā komiķis, īpašu akcentu liekot uz “stand-up” komiķa karjeru, gan mūziķis, kā arī nofilmējies vairākās kinolomās. Jaunākā – oskarotajā Emeraldas Fenelas melnajā komēdijā/trillerī “Daudzsološa jauna sieviete” (2021), kas izvēlēta par vienu no divām filmām, ar kurām pēc ieilgušās pauzes 10. jūnijā uz “Kino Citadele” lielā ekrāna atgriezīsies kino.
“Brāļi Sisteri” (Žaks Odijārs, “The Sister Brothers”, 2018) – “Tet+”
Žaks Odijārs, visticamāk, nekad neuzņems vieglu komēdiju vai draiskulīgu mūziklu, viņa krampis pieprasa grodus stāstus, kuros risināt pārlaicīgas tēmas. Tāds ir arī modernais vesterns “Brāļi Sisteri” – īsu brīdi tas pavīdēja Latvijas kino iznomā –, kurā galvenās lomas atveido Džons K. Reilijs un Vākīns Fēnikss un kurā piedalās Džeiks Džilenhols, Rizs Ahmeds, Rutgers Hauers un mazāk zināmi aktieri.
Kalifornijas zelta drudzis galvu sagrozīja daudziem, taču Patriks De Vits nolēma, ka savā grāmatā neaprobežosies ar vienkāršu sižeta līniju, tāpēc tajā iekļāva divus brāļus-slepkavas, ķīmiķi, atlīdzību mednieku, vietējo bosu rokaspuišus, daudz vardarbības, pa kādai smukai meičai, un to visu izspēlēja uz 19. gadsimta 50. gadu – pirmskara – fona pašos ASV rietumos Oregonā un Kalifornijā.
Izlasījis viņa grāmatu, ekranizācijas tiesības iegādājās Džons K. Reilijs un uzticēja sev galveno, Elaijas, lomu, un sapulcināja ļoti pieklājīgu kompāniju, lai vizualizētu šo mežonīgo Rietumu stāstu. Filmas pirmizrāde notika Venēcijā, kur tā bija iekļauta konkursa programmā un saņēma “Zelta lauvu” par labāko režiju, un šis nav vienīgais “Brāļi Sisteru” taustāmais panākums.
Filma saņēmusi arī vairākas brāļu Limjēru vārdā nodēvētās balvas, četrās kategorijās triumfēja Francijas nacionālās kino balvas “Cēzars” balvu pasniegšanas ceremonijā, un arī tas nav viss.