Amerikānietes Morīnas realitātē ielaužas neizskaidrojamais. Aktuālā kino izlase 0
Zane Dzene, “Kultūrzīmes”, AS “Latvijas Mediji”
“Melnais strazds” (“Blackbird”, 2019) – “Tet+”, “LMT Viedtelevīzija”
Filma “Melnais strazds” ir amerikāņu versija Billes Augusta godalgotajai drāmai “Klusā sirds” (“Stille hjerte”, 2014).
Tās galvenā varone Lilija saaicinājusi kopā visu ģimeni – meitas un viņu dzīvesbiedrus, kā arī mazdēlu un studiju laiku draudzeni –, lai kopā pavadītu ģimenisku nedēļas nogali.
Lilija ir nedziedināmi slima, sievietei ir skaidrs, ka jau pavisam drīz viņa kļūs pilnībā atkarīga no apkārtējiem, tāpēc nolēmusi no šīs pasaules aiziet ar cieņu un pašas izvēlētā veidā un laikā – uzreiz pēc ģimenes kopā sanākšanas.
Taču, kad zem viena jumta tik ekstrēmā situācijā ir sanākuši tik daudzi cilvēki, iemesli, lai uzšķiltu konfliktus, nav tālu jāmeklē, jo bailes no nākotnes un atmiņas par reiz notikušo gaisu ir sabiezinājušas.
Rodžera Mičela (“Notinghila” (1999), “Venēra” (2006), “Mana māsīca Reičela” (2017)) veidotajā filmā galvenajā lomā iejutusies oskarotā Sūzena Sarandona, viņas vīru atveido Sems Nīls, meitas – arī oskarotā Keita Vinsleta un Mia Vašikovska, draudzeni – Lindsija Dankane.
Kinokritiķu vērtējums bija piesardzīgs, norādot uz scenārija trūkumiem, taču aktieru sniegums šīs filmas tēmai devis papildu emocionalitāti.
“Personīgā stiliste” (“Personal Shopper”, 2016) – “Kino Bize”
Saņēmusi vilinošu piedāvājumu kļūt par personīgo stilisti, amerikāniete Morīna nokļūst augstās modes pilsētā Parīzē.
Viņas klientu vidū ir šovbiznesa un kino zvaigznes un pazīstami politiķi, taču jebkuru domu par sievietes lielisko karjeru un nākotnes iespējām pilnībā izjauc Morīnas neparastais talants.
Pirms kāda laika nomira viņas dvīņubrālis Lūiss, un tāpat kā viņš arī Morīna ir medijs un spēj sazināties ar citu, mirušo, pasauli. Pamazām viņas realitātē ielaužas neizskaidrojamais.
Franču režisora Olivjē Asajasa psiholoģiskais trilleris “Personīgā stiliste” tapis kā Francijas, Vācijas, Čehijas un Beļģijas kopražojums, un tā pirmizrāde notika Kannu kinofestivālā, kur filma bija iekļauta konkursa programmā un kandidēja uz “Zelta palmas” zaru.
Žūrijas locekļu vērtējumā “Personīgā stiliste” bija pārāka par pārējām konkurentēm kategorijā “Labākais režisors” – taisnības labad gan jāpiebilst, ka O. Asajess šos laurus dalīja ar rumāni Kristianu Mungiu par filmu “Izlaidums”.
“Francs” (“Frantz”, 2016) – “Tet+”
Pirmais Morisa Rostāna lugu lielajam ekrānam adaptēja Vācijas emigrants Ernsts Lubičs 1932. gadā Holivudā, daudzus gadus vēlāk to izdarīja viens no slavenākajiem mūsdienu Francijas režisoriem Fransuā Ozons, stilizētajā melnbaltajā lentē “Francs” galvenās lomas uzticot Pjēram Ninē un Paulai Bērai.
Anna dzīvo Austrumvācijā un daudzas stundas pavada kapsētā, kur apglabāts viņas mīļotais Francs, viens no daudzajiem Pirmā pasaules kara upuriem.
Kādā dienā pie viņa kapa sieviete pamana svešinieku, un viņi uzsāk sarunu…
F. Ozona lenti iekļāva Venēcijas kinofestivāla konkursa programmā, un P. Bēra saņēma Marčello Mastrojani vārdā nosaukto balvu, ko pasniedz šī festivāla filmu labākajam aktierim.
11 kategorijās “Francs” bija nominēts Francijas nacionālajai kino balvai “Cēzars”, taču taustāmā balvā pārvērtās tikai viena nominācija – par operatora darbu.