Aizvest krāsas līdz Austrālijai. Uzņēmuma “Krāsu serviss” pieredzes stāsts 0
“Par krāsām!” Jau deviņpadsmit gadus ar šādu moto strādā uzņēmums SIA “Krāsu serviss”. Šo gadu laikā tas ir izaudzis par vienu no lielākajiem krāsu tirdzniecības un krāsošanas pakalpojumu sniedzējiem Latvijā, vēstīts laikraksta “Latvijas Avīze” pielikumā “Latvijas Bizness”.
Piedalījies tādu nozīmīgu objektu krāsošanā, kā VEF Kultūras pils, Liepājas koncertzāle “Lielais dzintars”, Mežaparka Lielā estrāde, pasaulē lielākais vēja tunelis, ko “Aerodium” būvēja speciāli filmai “Neiespējamā misija: Sekas”.
Sākotnēji viņš darbojās tēva izveidotajā krāsu veikalā Liepājā, pēcāk pārcēlās uz Rīgu, kur strādāja somu un zviedru kopuzņēmumā. Tieši tur arī radās lielāka izpratne par nozares specifiku un vēlme dibināt savu uzņēmumu.
“Jau no sākta gala man patīk tas, ko daru. Strādājot citu vadībā, nerēķināju laiku, varēju darboties no agra rīta līdz vēlam vakaram, citreiz arī brīvdienās. Apstākļi sakrita tā, ka mani darba devēji nolēma uzņēmumu pārdot un es to nopirku. Un tā radās “Krāsu serviss”, atminas K. Gabaliņš.
Sākotnēji veikals atradās Hanzas ielā, bet, biznesam paplašinoties, nācās meklēt plašākas telpas. Tagad “Krāsu serviss” darbojas Vienības gatvē, kur vienuviet iekārtots veikals, birojs un noliktava.
Šajos veikalos klients var atrast visu nepieciešamo krāsošanas darbiem. Sortimentā ietilpst gan celtniecības krāsas iekšdarbiem un āra darbiem, gan rūpnieciskās krāsas kokam, metālam.
Špakteles, līmes, hermētiķi; darba apģērbi un aizsarglīdzekļi; profesionālie instrumenti; abrazīvi un pulēšanas pastas. Turklāt “Krāsu serviss” piedāvā arī krāsošanas pakalpojumus, kas arī esot nozīmīga uzņēmuma daļa.
“Kopš 2000. gada vide ap mums ir mainījusies, esam strauji auguši, šo gadu laikā daudz objektu nokrāsots, tāpat mūsu materiālu kvalitāti ir pārbaudījis laiks. Arī apgrozījuma ziņā esam ļoti auguši, pērn sasniedzām deviņus miljonus eiro, šogad plānojam par vienu miljonu vairāk.”
Lai gan uzņēmuma īpašnieks absolvējis Liepājas Mākslas skolu, vēlāk studējis arhitektūru, un šķiet, ka šādā veidā apguvis nozares specifiku, K. Gabaliņš tomēr norāda, ka patiesībā šajā biznesā ir nepieciešamas pavisam citādas zināšanas.
“Es pēc būtības esmu mākslinieks, taču, vadot “Krāsu servisu”, man vairāk būtu noderējusi ķīmija un, protams, uzņēmējdarbība.”
Izveido interneta veikalu
“Pārstāvam dažādas Latvijā pazīstamas preču zīmes, piemēram, “Vivacolor”, “Tikkurila”, “Caparol”, “Colorex Sweden AB” un daudzas citas. Katra no tām ir atšķirīga. Vienas firmas produkti labāk der metāla konstrukcijām, bet citas – mašīnbūvei.
Tādēļ nedrīkstam strādāt tikai ar vienu preču zīmi, jo vēlamies klientam piedāvāt nevis to, kas mums ir veikalā, bet gan to, ko viņam vajag. “Iesmērēt” to, kas stāv noliktavā, – tā nav laba prakse, un tas nestrādā ilgtermiņā.”
“Interneta veikala atvēršana bija liela uzdrīkstēšanās. Cilvēkiem izveidojies stereotips, ka krāsas un krāsu toņus izvēlēties internetā ir teju neiespējami, taču realitātē tas tā nav. Brīdī, kad Latvijā sāka attīstīties lielveikali un sākās lielā cenu cīņa, sapratām, ka jārod atbildes gājiens.”
“Mūsu veikalos strādā kvalificēti darbinieki, tādēļ nevaram atļauties nonākt līdz minimālajai cenas robežai. Nolēmām, ka jāveido savs interneta veikals, kur piedāvājam produktus par zemāku un konkurētspējīgu cenu.”
Lielākā uzņēmuma noliktava atrodas Rīgā, taču kaimiņvalstīs atrodas tikai veikali.
“Akcentu liekam uz cilvēkiem, kuri dzīvo laukos vai mazpilsētās, kur preču piedāvājums veikalos ir krietni ierobežots. Es pats lielu daļu produktu pērku internetā, un tas patiešām ir ērti. Nav jābrauc uz veikalu, jāpavada tur krietns brīdis, jāstāv rindās.”
“Šādā veidā mēs atvieglojam citu cilvēku ikdienu, jo mūsu interneta veikalā ir iespējams ne tikai izvēlēties nepieciešamo krāsu, toni, bet arī saņemt speciālista konsultāciju. Tāpat ļoti būtiski ir tas, ka pasūtīto produktu piegādājam uz mājām.”
Trūkst darbinieku vienkāršās profesijās
Tālākais interneta veikala “Krasas.lv” klients bijis no Austrālijas. Lai gan pats produkts maksāja ap divdesmit eiro, piegāde šim klientam esot izmaksājusi ap simts eiro, taču produkts bijis ļoti specifisks un maz kur pieejams.
“Izmantojam kurjerpasta pakalpojumus. Klientam, kas izvēlas pasūtīt produktus mūsu interneta veikalā, ir divas iespējas. Pirmā – pasūtījums tiek piegādāts uz mājām, otrs – to var izņemt kādā no mūsu veikaliem.”
Uzņēmuma saimnieks gan atzīst, ka līdz šim nav ieguldīts pietiekami liels darbs mārketinga jautājumos, lai interneta veikals iemantotu popularitāti ne tikai Latvijā, bet arī citviet Eiropā un pasaulē.
“Tas ir ļoti komplicēts pasākums. Katru dienu pilnveidojam savu interneta veikalu. Vēlamies panākt, lai mūsu klientiem būtu pēc iespējas vieglāk noformēt pasūtījumu, pavadot pie datora maksimāli maz laika.”
“Plānojam pastiprināti pievērsties reklāmas aktivitātēm, jo šobrīd nebūt nav tā, ka igauņi, lietuviešu vai austrālieši mūs “gāztu riņķī” ar pasūtījumiem. Joprojām pamatbiznesu jeb 80% mūsu apgrozījuma veido Latvijas ražotāji.”
Ņemot vērā to, ka uzņēmums attīstījis arī interneta veikalu, vadībai jālūko pēc augsta līmeņa speciālistiem, kas orientējas IT nozarē. Taču K. Gabaliņš norāda – ja piedāvā attiecīgu samaksu par darbu, šādu speciālistu atrašana nesagādā lielas grūtības.
Lielākas problēmas esot ar vienkāršo profesiju pārstāvjiem – trūkst gan pārdevēju, gan krāsotāju.
Pārkāpuma būtība
Sēkla
1997. gadā tiek izveidots “Vivacolor” firmas veikals, kas vēlāk pārtop par SIA “Krāsu serviss” pirmo veikalu un galveno štābu
2000. gada oktobrī tiek dibināts uzņēmums SIA “Krāsu serviss”
Sākotnēji uzņēmumā strādā četri darbinieki, neilgi pēc tam kolektīvu papildina vēl divi darbinieki
Pirmajā gadā apgrozījums sasniedz 300 tūkstošus latu
Sākotnēji Rīgas veikals atrodas Hanzas ielā
Dīgšana
2001. gadā Liepājā tiek atvērta SIA “Krāsu serviss” filiāle un veikals; parādās pirmie krāsošanas un apdares darbu objekti
2002. gadā Daugavpilī tiek atvērta SIA “Krāsu serviss” filiāle un veikals
2008. gadā Igaunijā tiek atvērts saistītais uzņēmums “Värviteenindus”
2011. gadā Rīgā tiek atvērts jaunais “DIRECT” krāsu veikals-noliktava Vienības gatvē
2012. gadā Liepājā tiek atvērts jaunais “DIRECT” krāsu veikals-noliktava
2015. gadā tiek izveidots krāsu interneta veikals “Krasas.lv”, kas darbojas visās trīs Baltijas valstīs
Augļi
2016. gadā “Krasas.lv” atzīst par labāko e-komersantu Latvijā
2016. gadā uzņēmums par 70 tūkstošiem eiro iegādājas vienīgo automātisko miksēšanas līniju Baltijas valstīs un uzstāda to Rīgas noliktavā
2017. gadā Lietuvā tiek atvērts saistītais uzņēmums “Industriniu Dažu Servisas UAB”
2018. gadā krāsu interneta veikala “e-maalit.fi ” atklāšana Somijas tirgum
Šobrīd uzņēmumā strādā 80 darbinieki
Apgrozījums 2018. gadā sasniedza deviņus miljonus eiro
Vērtējums: jāiet vēl tālāk
Latvijas Interneta asociācijas direktore Ina Gudele: “Ir prieks par katru uzņēmumu, kas saprot, ka vienas valsts robežas nav pietiekama teritorija, kur veiksmīgi attīstīties.”
“Izvērst savu darbu digitālā vidē ir ne tikai svarīgi, bet gribētos teikt – nepieciešami un ne tikai Baltijas mērogā, bet gad daudz plašāk. Latvijas tirgus ir ierobežots, toties digitālā vide sniedz priekšrocības strādāt ar klientiem praktiski globālā tirgū.”
“Katram uzņēmumam pašam jāplāno savas biznesa robežas un klientūra dažādās valstīs, jo katrā no tām ir sava specifika. Panākumu atslēga parasti ir komunikācijas kvalitāte un klientu apkalpošanas procesu sakārtošana.”
“Ja uzņēmums pie tā piestrādā, tad panākumi neizpaliek. Latvijas prakse rāda, ka pie mums veiksmīgi darbojas citu Baltijas valstu uzņēmumi e-komercijas jomā. Tikpat veiksmīgi daži Latvijas uzņēmumi darbojas globālā mērogā. Digitālā vide sniedz šīs priekšrocības, atliek mācīties un attīstīties.”