Pirmais, centrālais aplis – tajā vajadzētu būt tikai tev un Dievam. Tev, jo visa tava dzīve ir tava, tu esi galvenais savas dzīves aktieris, kurš dzīvi uzrakstījis kopīgi ar Dievu. Šajā kontekstā es aicinātu nesaspringt ateistiem. “Dieva” vietā pirmajā aplī var likt “sirdsapziņu”, “realitāti” – to, kas, jūsuprāt, vada pasauli. Dievam jābūt kā atbalstam un tādam spēkam, kas mīl bez vērtējuma un pieņem – tā ir Vecāka figūra. 0
Otrais aplis (2a) ir – vīrs/sieva, ar kuru jūs dalāt gultu. Tādēļ, ja šajā aplī ir ierakstīti vecāki vai bērni, tas var liecināt par problēmām, saistītām ar psiholoģisku incestu. Ja dzīvesdrauga nav, šai vietai būtu jābūt tukšai, neaizņemtai. Tad agri vai vēlu tur var ienākt partneris.
Otrais aplis (2b) – tajā vajadzētu būt nepilngadīgajiem bērniem, kuri dzīvo ar jums.
Trešajā aplī – pieaugušajiem bērniem un vecākiem. Separācijas problēmas ir atrisinātas.
Ceturtais, piektais un sestais aplis – apļi draugiem, darbam, hobijiem, mājdzīvniekiem un daudzām citām nodarbēm, kas piepilda jūsu dzīvi.
Tālāk sniegšu piemēru, kas palīdzēs jums strādāt ar “Tuvības apļa” modeli.
Kā tikt skaidrībā, kas ietilpst otrajā un trešajā aplī.
- Vai attiecības ar šiem cilvēkiem ir drošas?
- Vai esmu gatavs ar šiem cilvēkiem ļaut sev būt ievainojams?
- Vai es uzticos šim cilvēkam?
- Vai šis cilvēks ir godīgs pret mani?
- Vai attiecības ar šo cilvēku ir vienpusējas?
- Vai mēs viens otram atklājam savas jūtas?
- Vai mēs cienām viens otru?
- Vai rūpējamies viens par otru?
- Vai mums abiem nāk par labu šīs attiecības?
- Vai man ir patīkami atrasties ar šo cilvēku?
- Vai šis cilvēks priecājas par iespēju būt ar mani?
- Vai viņš izrāda, ka viņam ar mani ir labi?
- Vai es varu viņam līdzās palikt “dabiski bērnišķīgs”?
- Vai šis cilvēks mani iedrošina, lai es varētu viņa klātbūtnē būt “dabiski bērnišķīgs”?
- Vai līdzās šim cilvēkam atslābstu vai jūtos spriedzē/trauksmē?
- Vai esam viens otram interesanti?
- Kāda ir mūsu attiecību vēsture? Vai esam kādu laiku dalījuši prieku/skumjas/intereses?
- Kādas ir mūsu kopīgās intereses?
- Vai mums ir kopīgas vērtības?
- Cik bieži mēs komunicējam?
Bet re, kā reizēm notiek – ko teiksit par šādu modeli?
Ko var pateikt par šo modeli?
Pirmais – te attēlotas atkarīgas attiecības, kur sieva nav klātesoša savā dzīvē. Toties viņas daudz ir vīra dzīvē.
Ja meita ir pilngadīga, tad viņa neieņem sev atbilstošo vietu, bet gan vīram paredzēto. Šeit ir iespējams “psiholoģiskais incests” – tādas meitas var uz mūžiem palikt vecāku ģimenē vai aizmukt no tās apprecoties.
Darbs atrodas ne tam atbilstošā vieta, ieņemot nepilngadīgam bērnam paredzētu vietu. Reizēm šādā situācijā bērnu nav vispār vai ir to aizvietotājs – darbs. Nodzīties un nomirt darbā šādā situācijā ir ļoti vienkārši. Un var rasties netaisnības sajūta un izteikta būs sajūta – neesmu atzīts un mani neizvirza.
Māte ieņem pareizo vietu sievietes dzīvē.
Šim instrumentam ir īpaša funkcija – tuvības mērs. Kad jūti nestabilitāti tajā, kas notiek tavā dzīvē, vari izpildīt šo testu un paskatīties, kādu ainu tava dzīve veido. Vari izdarīt secinājumus un pārkārtot dzīvi. Esi psihologs pats sev. Un es, protams, novēlu, lai visiem viss dzīvē ir savās vietās, īpaši jūs paši.
Autors: Ludmila Kolobovskaja, econet.ru