A. Šmulders. “Sinjora ar bērniem”, 1972. gads
A. Šmulders. “Sinjora ar bērniem”, 1972. gads
Publicitātes foto

Aivja Šmuldera fotoizstāde „Mani pacietīgākie modeļi” 0

11. oktobrī Ogres Vēstures un mākslas muzejā tiks atklāta Aivja Šmuldera fotoizstāde „Mani pacietīgākie modeļi”. Izstāde skatāma līdz 9. novembrim.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

Fotogrāfs Aivis Šmulders līdz šim bijis vairāk pazīstams kā ainavu un manipulētās fotogrāfijas meistars. Tomēr pēdējos gados mākslinieks ir pārskatījis savu plašo, vairāku gadu desmitu laikā uzkrāto fotofilmu un negatīvu arhīvu un, izmantojot jaunākās tehnoloģijas, radījis jaunu fotogrāfiju sēriju, apliecinot sevi kā izcilu portretistu. Pavisam neliela daļa no šīs kolekcijas – 30 fotogrāfiju – atlasīta izstādei “Mani pacietīgākie modeļi”.

Protams, visbiežāk pieejamie un ar milzīgu pacietību apveltītie modeļi jebkuram māksliniekam ir viņa ģimenes locekļi. Aivim Šmulderam tā ir bijusi dzīvesbiedre Marta, kura kopš 1967. gada bija visas Šmulderu ģimenes centrs, atbalsts un dvēsele līdz 2004. gadam, kad viņa aizgāja mūžībā. Vistuvākā cilvēka zaudējums, iespējams, māksliniekam lika pārvērtēt ģimenes portretu un dokumentētu ikdienas sadzīvisku situāciju nozīmi. No negatīvu simtiem autors devis priekšroku 20. gs. 70.–80. gados fiksētajiem ģimenes dzīves brīžiem. Kolekcijas galvenā varone ir sieva Marta, kas pārsteidz ar savu stāju, lepnumu, dvēselisku siltumu. Viņai līdzās dažādos dzīves periodos iemūžināti mākslinieka dēls Juris un meita Janta. Nepārprotami fotogrāfa un viņa ģimenes locekļu vidū valdījusi mīlestības, cieņas un uzticēšanās pilna atmosfēra, kas tagad – aplūkojot šos kadrus ar laika distanci, liek novērtēt autora uzdrīktēšanos ļaut iepazīties ar tik personiskām savas un savu ģimenes locekļu dzīves situācijām.

CITI ŠOBRĪD LASA

Fotogrāfiju spēks slēpjas to dabiskumā. Lai arī Aivim Šmulderam izdevies elementārām lietām piešķirt rituāla statusu, tās saglabā un fascinē ar savu vienkāršību. Mākslinieka pievēršanās portretam ir guvusi atzinību. 2010. gadā par savas ģimenes portretu kolekciju fotogrāfs ieguva fotodienu “Egona Spura ceļš” galveno balvu. Gatavojoties izstādei Ogrē, mākslinieks šo kolekciju papildinājis un daļa ģimenes fotogrāfiju plašākas publikas apskatei tiek nodota pirmo reizi.

Ziņas par autoru. Aivis Šmulders dzimis 1940. gada 24. maijā Rīgā augsta jūrniecības ierēdņa ģimenē. Kopā ar ģimeni tika izsūtīts uz Sibīriju, kur tēvs tika nošauts, bet māte nomira no bada. Bērni – divas māsas un Aivis izdzīvoja un 1947. gadā atgriezās Latvijā, kur uzauga audžu ģimenē. Visu mūžu Aivis Šmulders strādāja rūpnīcā VEF kā frēzētājs. 1957. gadā viņš sāka fotografēt. No 1969. gada darbojās VEF Kultūras pils fotostudijā Rīgā, bet no 1978. gada – Fotoklubā “Rīga”. 1988. gadā Aivim Šmulderam tika piešķirts AFIAP nosaukums. Kopumā mākslinieks piedalījies pāri par simts dažādās grupu izstādēs Latvijā un ārzemēs. Sarīkojis vairāk nekā 20 personālizstādes, no kurām pēdējā 2011. gadā tika sarīkota Polijā, Beļsko-Bjalā, Fotogrāfijas biennāles ietvaros. 2007. gadā konkursā ”Latvijas fotogrāfijas Gada balva” ieguvis 3. vietu kategorijā “Mākslas fotogrāfija”. Fotogrāfa darbi atrodas Latvijas Fotogrāfijas muzeja, Beļsko-Bjalas Fotogrāfijas biennāles kolekcijā, daudzās privātās kolekcijās Latvijā un ārzemēs.

LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.