“airBaltic” likvidē pilotu nodaļu 3
Latvijas nacionālās aviokompānijas “airBaltic” pilotiem būs jākļūst par tās meitasuzņēmuma AS “Aviation Crew Resources” akcionāriem, vēsta laikraksts “Diena”.
Daļu algas maksā dividendēs
Tostarp laikraksts arī informē, ka pilotiem daļa algas tiek izmaksāta dividendēs.
Pēc laikrakstā vēstītā, 2012.gada rudenī tika reģistrēta “airBaltic” meitaskompānija “Aviation Crew Resources”, kā darbības veidu norādot personāla nodrošināšanu un darbaspēka meklēšanu, taču jau toreiz izskanēja runas, ka kompānija radīta nodokļu optimizēšanas nolūkā, jo dividendes tika apliktas ar mazākiem nodokļiem nekā alga.
Sākotnēji pilotiem dota izvēle – pievienoties “Aviation Crew Resources” vai palikt darba attiecībās ar “airBaltic”, sniedzot iespēju arī vienu reizi pāriet atpakaļ uz “airBaltic”, bet no 2020.gada 1.janvāra par “Aviation Crew Resources” akcionāriem būs jākļūst arī tiem pilotiem, kuri to bija izvēlējušies nedarīt.
Tādējādi daļa algas tiek maksāta aizdevumu līgumos, kas gada beigās tiek konvertēti par dividendēm.
Tā esot motivācija
“airBaltic” šādu sistēmu nosaukusi par pilotus motivējošu, tomēr Latvijas Aviācijas arodbiedrībā norādīts uz vairākiem negatīviem aspektiem, kurus aviokompānija neesot gatava uzklausīt.
Latvijas Aviācijas arodbiedrības valdes priekšsēdētāja Dace Kavasa minējusi, ka tiem pilotiem, kuri nevēlējās pārslēgt līgumus ar “Aviation Crew Resources”, katru gadu tika atgādināts par iespēju pāriet uz “Aviation Crew Resources” un tādā veidā palielināt neto ienākumus.
Tomēr šajos atgādinājumos neesot sniegta informācija par negatīvo ietekmi uz darbinieka sociālajām iemaksām.
Likvidē pilotu nodaļu
Kavasa apliecinājusi, ka arodbiedrība 2019.gada 29.novembrī saņēmusi e-pastu no “airBaltic”, kurā uzņēmums informējis, ka “airBaltic” pilotu nodaļa tiek likvidēta. “Pēc mums pieejamās informācijas, tie ir 42 piloti, bet nevaram apgalvot, ka tā ir 100% precīza informācija,” sacījusi Kavasa.
Tiem pilotiem, kuriem vēl bija līgumattiecības ar “airBaltic”, jauni līgumi neesot jāparaksta, jo automātiska darba devēja nomaiņa notiekot atbilstoši Darba likumā ietvertajai uzņēmuma pārejas koncepcijai. Tomēr arodbiedrības ieskatā, šī nav uzņēmumu pāreja, kā arī būtiski mainās pilotu darba pamatnosacījumi.
“No “airBaltic” pilotiem ar pastāvīgu darba līgumu viņi kļūst par īstermiņa līgumstrādniekiem, kurus “Aviation Crew Resources” var nosūtīt uz jebkuru valsti, kas iekļauta tā licencē, strādāt citā uzņēmumā. Šādu būtisku izmaiņu dēļ jebkāda pāreja vai kolektīva atlaišana ir iespējama tikai pēc konsultācijām ar arodbiedrībām. Šādas konsultācijas nav notikušas,” sacīja Kavasa.
Tas esot stratēģisks lēmums
Savukārt “airBaltic” korporatīvās komunikācijas vadītāja Alise Briede sacījusi, ka, jau dibinot “Aviation Crew Resources”, tika pieņemts stratēģisks lēmums nodarbināt pilotus meitasuzņēmumā, “sniedzot plašākas iespējas biznesa attīstībai, izīrējot lidmašīnas citām aviokompānijām, tai skaitā pilotu atalgojuma un motivēšanas rīku ieviešanai”.
Viņa minējusi, ka piloti saņem konkurētspējīgu darba samaksu, kas ir būtiski augstāka par vidējo atalgojumu Latvijā, turklāt, būdami akcionāri, viņi saņem dividendes, ko var izmantot uzkrājumiem vecumdienām vai brīvprātīgu papildu iemaksu veikšanai savas rezidences valsts sociālajā budžetā. Pilotu darba samaksas atšķirību “Aviation Crew Resources” un “airBaltic” Briede nav atklājusi.
Pavisam likvidēt pilotu vienību uzņēmums esot nolēmis, ņemot vērā neproporcionāli mazo pilotu skaitu “airBaltic” un vienlaikus samērā augsto administratīvo slogu abu paralēlo nodarbinātības sistēmu uzturēšanā. Patlaban kopumā “airBaltic” grupā tiek nodarbināti vairāk nekā 370 pilotu.
Uzziņa:
“Aviation Crew Resources” reģistrēta 2012.gada 19.septembrī, un tās pamatkapitāls ir 134 540 eiro, liecina “Firmas.lv” informācija. Savukārt kompānijas akcionāri, kā arī patiesie labuma guvēji nav uzrādīti. 2018.gadā “Aviation Crew Resources” apgrozījums bija 26,497 miljoni eiro, bet kompānijas peļņa bija 349 387 eiro.
LETA jau ziņoja, ka “airBaltic” peļņa pagājušajā gadā pieauga par 46%, sasniedzot 5,4 miljonus eiro, bet kompānijas ieņēmumi palielinājās par 18% un bija 408,7 miljonu eiro.
“airBaltic” nodrošina tiešos lidojumus no Rīgas uz vairāk nekā 70 galamērķiem, kā arī “airBaltic” piedāvā tiešos lidojumus no Tallinas un Viļņas. Latvijas valstij pieder 80,05% “airBaltic” akciju, bet finanšu investoram, Dānijas uzņēmējam Larsam Tūsenam piederošajam “Aircraft Leasing 1” – gandrīz 20% akciju.