“Vai pasažieri kļūst par ķīlniekiem?” Lidsabiedrības “airBaltic” reisi aizkavējas biežāk 16
Raivis Šveicars, “Latvijas Avīze”, AS “Latvijas Mediji”
“Gan piektdien, gan svētdien “airBaltic” reisi no Rīgas uz Briseli izlido ar nokavēšanos, jo lidostā trūkstot darbinieku,” svētdien, 18.jūlijā, tviterī pukojās Eiropas Parlamenta Eiropas Tautas partijas Latvijas preses un komunikācijas padomnieks Ģirts Salmgriezis, bažījoties, ka pasažieri kļūst par ķīlniekiem neprasmīgās lidostas vadības dēļ.
Gan piektdien, gan svētdien @airBaltic reisi no Rīgas uz Briseli izlido ar nokavēšanos, jo lidostā trūkstot darbinieku. Vai pasaźieri kļūst par ķīlniekiem neprasmīgā menedżmenta dēļ?
— Girts Salmgriezis (@iespejas) July 18, 2021
Izrādās, problēma ir nevis lidostas “Rīga” darbiniekos vai to trūkumā, bet gan vienā no lidsabiedrību apkalpošanas uzņēmumiem – Turcijas “Havas” Latvijas filiālē.
Kā skaidroja lidostas pārstāve Laura Kulakova, gaisa kuģu un pasažieru apkalpošanu lidostā nodrošina divi virszemes pakalpojumu sniedzēji – lidostas “Rīga” struktūrā ietilpstošais “RIX Ground Handling” un virszemes apkalpošanas uzņēmums “Havas Latvija”, kas tostarp apkalpo arī nacionālo aviokompāniju “airBaltic”.
Svarīgi saprast, ka šo virszemes apkalpotāju izvēlas pati aviokompānija.
“Diemžēl pieaugošā lidojumu un pasažieru apjoma apstākļos “Havas Latvija” šobrīd saskaras ar kapacitātes problēmām darbinieku trūkuma dēļ. Tas pēdējo nedēļu laikā ir kļuvis par iemeslu gan atsevišķiem izlidošanas kavējumiem, gan ilgai bagāžas piegādei,” skaidro Kulakova.
Lai saglabātu augstu pakalpojumu kvalitāti gan pasažieru, gan lidojumu apkalpošanā un sniegtu atbalstu nacionālajai lidsabiedrībai, lidosta “Rīga” ar saviem resursiem pakāpeniski iesaistīsies “airBaltic” reisu apkalpošanā, sniedzot virszemes pakalpojumus lidlaukā, apkalpojamo reisu apjomam augustā sasniedzot vairāk nekā 1000 aviokompānijas lidojumu.
Problēmu atzina arī pati lidsabiedrība “airBaltic”.
Aizvadītajā nedēļā “airBaltic” reisu 15 minūšu punktualitātes rādītājs sasniedza 75,8%, kas nozīmē, ka apmēram 76 no 100 reisiem izlidoja plānotajā laikā vai ar ne vairāk kā 15 minūšu aizkavēšanos, tomēr šis rādītājs ir sliktāks nekā parasti.
“airBaltic” komunikācijas nodaļā apstiprināja, ka problēma pastāv “Havas” darbinieku trūkuma dēļ, bet otrs iemesls ir ilgāks pasažieru apkalpošanas laiks Covid-19 ceļojumu dokumentu pārbaudei.
Lidsabiedrība šobrīd kopā ar “Havas Latvia” meklējot risinājumus pasažieru apkalpošanas kvalitātes un lidojumu punktualitātes uzlabošanai.
No nākamā gada šādām problēmām gan vairs nevajadzētu atkārtoties, jo “airBaltic” pasažieru apkalpošanu veiks savas komandas ietvaros, bet uz perona apkalpošanu nodrošinās “RIX Ground Handling”.
Abas puses noslēgušas vienošanos par sadarbību uz pieciem gadiem. “RIX Ground Handling” punktualitātes rādītājs 2019. gadā sasniedza 99,86%.
Kopš šī gada sākuma “RIX Ground Handling” ir apkalpojusi 3060 lidojumus (79 aviokompānijām), savukārt “Havas Latvija” – 3999 lidojumus (12 aviokompānijām). Šajos skaitļos ietilpst gan regulārie pasažieru lidojumi, gan čarterlidojumi, gan kravu un biznesa aviācijas lidojumi.
Kulakova skaidroja, ka, pieaugot pasažieru un apkalpoto lidojumu skaitam, lidostā jau savlaicīgi sākts palielināt darbinieku skaitu, tostarp aicinot atpakaļ tos cilvēkus, kuri pandēmijas izraisītās krīzes ietekmē bija jāatlaiž pagājušajā gadā.
Šomēnes lidostas “Rīga” darbinieku skaits pirmo reizi kopš pandēmijas sākuma pārsniedzis 1000 strādājošo. Kulakova uzsver, ka uzņēmuma kapacitāte ir pietiekama, lai pildītu savas saistības pret tām aviokompānijām, kurām pakalpojumus sniedz lidosta.