Elena Fadejeva (Elena Fadeeva) ir Visa “She’s Next” programmas pārstāve Ziemeļvalstīs un Baltijā. Kopumā astoņos tirgos strādā ar zīmola pārvaldību, izpēti, mārketinga stratēģijām un Visa iniciatīvam. Iepriekš strādājusi ar zīmoliem Dyson, Oriflame un Coca Cola. Elena ieguvusi maģistra grādu Stokholmas Ekonomikas augstskolā un maģistra grādu stratēģijā un inovācijās Oksfordas Universitātē. Viena no tēmām, par ko viņa labprāt runā un domā, ir sievietes uzņēmējdarbībā. Par to arī LA.LV viņu aicināja uz sarunu.
Pastāstiet iespējami plašāk pati par sevi – kā veidojusies karjera, kā izdevies sasniegt mērķus, savienot ar privāto dzīvi?
Mana karjera sākās lielā starptautiskā uzņēmumā, un es attīstījos kopā ar to. Man bija iespēja izmēģināt dažādas amata pozīcijas un būt daudzās vietās pasaulē. Esmu strādājusi gan globālā, gan reģionālā līmenī – Eiropā, Ziemeļvalstīs un Baltijā. Šī bagātīgā pieredze man ļāva saprast dažādas kultūras un strādāt ar cilvēkiem, kuriem ir pavisam atšķirīga izcelsme un uzskati. Darbs daudzveidīgās un iekļaujošās organizācijās palīdz augt ātri un unikālā veidā. Tas savukārt ļāvis atrast interesantus risinājumus un strādāt ar aizraujošiem projektiem.
Mērķu sasniegšana profesionālajā vidē ir iespējama tikai tad, ja strādā komandā. Personīgo panākumu atslēga ir dot spēku savai komandai un palīdzēt tai augt. Mērķu noteikšana un disciplīna ir tas, ko es iemācījos jau skolas laikā, kad nodarbojos ar peldēšanu. Šī pieredze man iemācīja, kā pārvarēt izaicinājumu, uzvarēt un ieguldīt darbu, lai nākotnē piedzīvotu panākumus. Viss iepriekš minētais personiskajā dzīvē ir ļoti palīdzējis profesionālajā karjerā.
Vai kādreiz kaut kur esat sajutusi citādu attieksmi biznesā vien tāpēc, ka esat sieviete?
Man ir paveicies, jo vienmēr esmu strādājusi vidē, kurā valda savstarpēja cieņa un sapratne. Šī iemesla dēļ nevaru atcerēties situāciju, kad būtu saņēmusi citādāku attieksmi tāpēc vien, ka esmu sieviete. Tajā pašā laikā varu dalīties pieredzē un saprast sievietes, kuras kādreiz ir jutušās neuzklausītas – šo tematu pētīju studiju laikā.
Kā jums šķiet, kāpēc sievietes tomēr joprojām retāk uzņemas dibināt uzņēmumus?
Sieviešu nevienlīdzības problēma uzņēmumu kontekstā tiek apspriesta ne tikai Latvijas vai Baltijas, bet gan visas Eiropas mērogā. Nereti satieku sievietes, kuras ir ar lieliskām idejām un gatavas uzsākt uzņēmējdarbību, bet vienlaikus kāds šķērslis neļauj piepildīt iecerēto. Aspekti, kas attur sievietes no darbošanās uzņēmējdarbībā, ir universāli visā pasaulē – šaubas par sevi, finanšu vai laika trūkums, atbildība par ģimeni un citi apstākļi, kas neļauj spert pirmos soļus.
Man šķiet, ka situācija uzlabojas – Latvijā dzirdams par arvien vairāk spēcīgām sievietēm. Vai arī Jūs pamanāt šādas izmaiņas?
Jā, arvien biežāk izskan stāsti par spēcīgām sievietēm un viņu veiksmīgajiem uzņēmumiem. Kopumā uzņēmējdarbības vide kļūst pieejamāka jaunām idejām, pateicoties tehnoloģiju attīstībai. Arī notikumi pasaulē pēdējo gadu laikā ir veicinājuši izmaiņas. Piemēram, šobrīd tiešsaistes veikalu var izveidot vien dažu dienu laikā, tāpat pieejamas plašas iespējas uzņēmuma reklamēšanai digitālajā vidē. Tomēr ir svarīgi gan uzņēmumiem, gan valstij atbalstīt sievietes-uzņēmējas, novērst nesamērīgos šķēršļus un sniegt motivāciju dibināt un vadīt uzņēmumus.
Kāpēc vispār ir svarīgi, lai arī sievietes darbotos biznesā?
Patlaban dzīvojam pasaulē, kurā dzimumu lomu nozīme strauji sarukusi un neiezīmē konkrētus rāmjus dzīves ceļam. To ir svarīgi apzināties un vēl svarīgāk – izmantot. Sievietēm izteikti piemīt vairākas īpašības, kas uzņēmējdarbībā lieliski noder – sadarbošanās spēja, izturība, emocionālā inteliģence, prasme izrunāt problēmsituācijas, radošums, attiecību prioritizēšana, un tā var turpināt vēl. Turklāt, sievietēm kļūstot par uzņēmējām, ieguvums ir ne tikai viņām, bet arī uzņēmumiem, valstij un ekonomikai kopumā. Tādējādi tiek atklātas jaunas sfēras, kurās vīrieši iepriekš nav darbojošies, tiek uzrunātas jaunas mērķauditorijas, rodas vieta jaunām idejām. Liels prieks vērot sievietes, kuras jau patlaban darbojas uzņēmējdarbībā – entuziasms, radošums, nebijušas idejas, prasme veidot veiksmīgu komunikāciju, kā arī lieliski finanšu rādītāji. Tas viss ir redzams arī tepat Latvijā un Baltijā, bet diemžēl joprojām salīdzinoši maz.
Vai tajā, ka sievietes ir maz biznesā, nav vainojami vīrieši patiesībā? Ja viņi vairāk atbalstītu sievietes, pieskatītu bērnus, pagatavotu vakariņas, iespējams, sievietēm būtu “brīvākas rokas” biznesam.
Atbildība par ģimeni ir tikai viens no apstākļiem, kas nereti neļauj spert pirmos soļus uzņēmējdarbībā. Ir reizes, kad sieviete min savam partnerim vēlmi uzsākt uzņēmējdarbību, saņem kādu uzmundrinājuma vārdu, taču lielākais šķērslis reālu darbību veikšanai tomēr ir pašpārliecinātības trūkums. Kopumā pieejamie rīki un resursi, piemēram, biznesa konsultācijas un mentoringa programmas ir pietiekami daudz, lai varētu ar diezgan mazu ieguldījumu uzsākt uzņēmējdarbību. Tādēļ mans aicinājums visām sievietēm būtu nebaidīties un nešaubīties. Uzņēmējdarbība prasa zināmu piepūli un atdevi, tomēr soli pa solim rezultāts nereti pārsteidz un sniedz milzu pacilātību, kas ļauj noticēt sev, savam paveiktajam, par to gūstot neatsveramu gandarījumu.
Kā veiksmīgi savienot mātes lomu ar uzņēmējdarbību?
Pirmais ieteikums – laika plānošana. Uzsākt uzņēmējdarbību ne vienmēr būs vienkārši, taču ir jāvairo savas plānošanas prasmes, jo tās ir noderīgas gan uzņēmējdarbībā, gan tikpat vērtīgas ģimenes dzīvē. Tāpat jāmācās būt elastīgai un pielāgoties apstākļiem, kā arī nepārvērtēt savu lomu – daudzus pienākumus iespējams dalīt, un ar tiem lieliski tiks galā arī otrs vecāks Tāpat regulāri ieplāno laiku ar ģimeni, un šajos brīžos atsakies no telefona vai citu ierīču lietošanas. Veselīgs balanss ģimenes dzīvē un uzņēmējdarbībā ir iespējams, ja vien iemācās nospraust robežas un plānot savu laiku.
Vīrieši, satiekot sievietes, vismaz Latvijā joprojām ļoti retos gadījumos stiepj pretī roku sveicienam. Joprojām ierasts, ka tā ir vīriešu vidū ierasta sasveicināšanās, bet ne tik ļoti – sieviešu. Vai tā arī nav sava veida attieksmes parādīšana?
Ja atskatāmies vēsturē, agrāk nebija pieņemts, ka vīrietim jāpaspiež roka sievietei. Savukārt mūsdienās uzņēmējdarbībā tā ir ierasta prakse – paspiest roku neatkarīgi no dzimuma. Domāju, ka šī vēsturiskā pārliecība atsevišķos gadījumos ir ļoti iesakņojusies, un, jo vairāk uzņēmējdarbības vidē būs sieviešu, jo pašsaprotamāks šis žests kļūs.
Esmu dzirdējusi, ka jums ir kāds projekts, kurā īpaši plānots atbalstīt sievietes uzņēmējas. Ieskicējiet tā ideju!
Lai atbalstītu sieviešu uzņēmējdarbību un sniegtu savu ieguldījumu, piedāvājot būtiskus rīkus un resursus, Visa Baltijas valstīs jau otro gadu īsteno iniciatīvu “She’s Next”. Ar grantu programmu mēs vēlamies nodrošināt sievietēm labākas iespējas vadīt un attīstīt savu uzņēmumu. Tās ietvaros Latvijā diviem sievietēm piederošiem uzņēmumiem tiks piešķirts 10 000 eiro finansējums izaugsmei, kā arī personīgas Novatore biznesa konsultācijas viena gada garumā. Līdz š.g. 28. septembrim aicinām sievietes aizpildīt pieteikuma formu Visa mājaslapā. Granta saņēmējas tiks noteiktas un paziņotas 15. janvārī. Pērn no Baltijā pieejamajiem četriem grantiem divus saņēma Latvijas uzņēmējas – “vintage” apģērbu veikala “NorthernGrip” īpašniece Beāte Korte-Vītola un bērnu mēbeļu ražotāja “Rūme” īpašniece Lelde Cepīte.