Administratīvā pārkāpēja aizturēšana: kā tas notiek un vai drīkst atņemt mantas 0
Mans vīrs izdarīja administratīvu pārkāpumu, turklāt bija nedaudz lietojis alkoholu. Pēc tam viņu tūlīt aizturēja un kaut kādas aizdomīgas personas veica rupju pārmeklēšanu, kā arī konfiscēja pie vīra klāt esošās vērtīgās mantas. Vai tā drīkstēja darīt? Neko kriminālu taču viņš izdarījis nebija, turklāt nenoliedza, ka pieļāvis kļūdu! LINDA GULBENES NOVADĀ
Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 20. nodaļa nosaka kārtību, kā notiek administratīvā pārkāpēja aizturēšana, personas, mantu un vietas apskate, kā arī mantu un dokumentu izņemšana.
Par administratīvo aizturēšanu sastāda protokolu, kurā norāda tā sastādīšanas laiku un vietu, protokola sastādītāja amatu, vārdu, uzvārdu; ziņas par aizturēto personu; aizturēšanas laiku un motīvus. Protokolu paraksta amatpersona, kas to sastādījusi, un aizturētais. Ja aizturētais atsakās parakstīt protokolu, par to izdara ierakstu šajā dokumentā.
Kas var veikt
Administratīvā kārtā aizturēt personu, kura izdarījusi administratīvo pārkāpumu, drīkst tikai institūcijas (amatpersonas), kuras tam pilnvarotas ar likumu:
1) policijas darbinieki (amatpersonas) – ja nodarīts tīšs maznozīmīgs miesas bojājums, ja neatļautās vietās tirgo alkoholiskos dzērienus, spirtu vai organizē tirdzniecību neatļautās vietās, ja izdarīts sīkais huligānisms, ja notikusi ļaunprātīga nepakļaušanās policijas darbinieka vai zemessarga, kā arī karavīra likumīgajam rīkojumam vai prasībai, ja pārkāpta sapulču, gājienu un piketu organizēšanas vai norises kārtība, ja persona bez dibināta iemesla nav ieradusies pēc izziņas izdarītāja, prokurora, tiesneša vai tiesas aicinājuma, ja lietoti alkoholiski dzērieni sabiedriskās vietās vai ja persona parādījusies sabiedriskā vietā dzēruma stāvoklī, kas aizskar cilvēka cieņu un sabiedrisko tikumību, ja pārkāpti satiksmes, medību, zvejas noteikumi, ja pārkāpti likumdošanas akti par dzīvnieku aizsardzību un izmantošanu, kā arī citos likumdošanas aktos tieši paredzētajos gadījumos;
2) Valsts robežsardzes amatpersonas – ja izdarīti administratīvie pārkāpumi, kuru izskatīšana ir Valsts robežsardzes kompetencē, kā arī citi administratīvie pārkāpumi, kurus, veicot savus dienesta pienākumus, konstatējuši robežsargi;
3) Valsts ieņēmumu dienesta ģenerāldirektora vai viņa vietnieku pilnvarotas amatpersonas – ja izdarīti muitas noteikumu pārkāpumi vai pārkāpumi valsts ieņēmumu jomā;
4) Valsts vides dienesta un Dabas aizsardzības pārvaldes amatpersonas – ja izdarīti pārkāpumi, kas saistīti ar zvejas vai makšķerēšanas noteikumu pārkāpšanu vai ļaunprātīgu nepakļaušanos minēto vides aizsardzības valsts iestāžu amatpersonu likumīgam rīkojumam vai prasībai;
5) Valsts meža dienesta amatpersonas – ja izdarīti pārkāpumi, kas saistīti ar medību, meža ugunsdrošības noteikumu pārkāpšanu vai ļaunprātīgu nepakļaušanos Valsts meža dienesta amatpersonu likumīgam rīkojumam vai prasībai;
6) Ieslodzījuma vietu pārvaldes valsts specializētā civildienesta ierēdņi – ja pārkāpti noteikumi par vielu, priekšmetu un izstrādājumu ienešanu un nodošanu ieslodzījuma vietā.
Aizturēšanas un apskates kārtība
Administratīvā kārtā aizturēt personu, kura tiek turēta aizdomās par administratīvā pārkāpuma izdarīšanu, drīkst ne ilgāk kā uz četrām stundām. Personai, kura bijusi alkoholisko dzērienu, narkotisko vai citu apreibinošo vielu iespaidā, administratīvās aizturēšanas laiku skaita no personas atskurbšanas brīža.
Personas apskati var izdarīt ar aplūkojamo personu viena dzimuma amatpersona, bet mantu apskate notiek tās personas klātbūtnē, kuras īpašumā vai valdījumā šīs mantas atrodas. Neatliekamos gadījumos mantas var apskatīt bez īpašnieka klātbūtnes. Par personas un mantu apskati sastāda atsevišķu protokolu vai izdara ierakstu protokolā par administratīvo aizturēšanu.
Administratīvā pārkāpuma vietas apskate ir konkrētas vietas un tajā esošo objektu apskate, ja tie saistīti ar izdarīto pārkāpumu. Apskatē pēc iespējas izmanto tehniskos līdzekļus. Administratīvā pārkāpuma vietas apskates gaitā pilnvarotā amatpersona var izņemt administratīvā pārkāpuma priekšmetus un izdarīšanas rīkus. Par izdarīto administratīvā pārkāpuma vietas apskati pilnvarotā amatpersona sastāda protokolu.
Publiski nepieejamas teritorijas, telpas, transportlīdzekļa vai priekšmeta apskate jāveic īpašnieka (valdītāja, turētāja) vai tā pārstāvja, vai pašvaldības pārstāvja klātbūtnē. Ja šāda apskate tiek veikta ar prokurora piekrišanu, tad ne vēlāk kā nākamajā darbdienā pēc tās veikšanas par to jāpaziņo rajona (pilsētas) tiesas tiesnesim, uzrādot materiālus, kas pamatoja apskates nepieciešamību un neatliekamību, kā arī apskates protokolu.
SVARĪGI
• Tiesnesis pārbauda apskates tiesiskumu un pamatotību. Ja apskate veikta prettiesiski, tiesnesis iegūtos pierādījumus atzīst par nepieļaujamiem administratīvā pārkāpuma procesā un lemj par rīcību ar izņemtajiem priekšmetiem. Rajona (pilsētas) tiesas tiesneša lēmumu var pārsūdzēt rajona (pilsētas) tiesas priekšsēdētājam, bet priekšsēdētāja lēmums nav pārsūdzams.
• Mantas un dokumentus, kuri ir pārkāpuma priekšmets vai izdarīšanas rīks un kuri atrasti aizturēšanas, personas mantu vai vietas apskates laikā, kā arī pārkāpuma konstatēšanas brīdī, tāpat izņem konkrētas amatpersonas un līdz brīdim, kad stājas spēkā lēmums administratīvā pārkāpuma lietā, nodod glabāšanā Ministru kabineta noteiktajā kārtībā.
• Ja izņemtās mantas ātri bojājas un tās nevar nodot glabāšanā vai arī to ilgstoša glabāšana rada zaudējumus valstij, institūcija (amatpersona), kurai ir tiesības izņemt konkrētās mantas, tās nodod realizācijai vai iznīcināšanai. Par mantu un dokumentu izņemšanu sastāda protokolu.
• Persona, kurai uzlikts administratīvais sods, Ministru kabineta noteiktā kārtībā un apmērā sedz izdevumus, kas radušies sakarā ar administratīvā pārkāpuma lietā izņemtās mantas un dokumentu nodošanu glabāšanā, glabāšanu un iznīcināšanu.