Muižniece: Neraugoties uz izstrādātajām platformām vai drukātām un elektroniskām mācību grāmatām, skolotājiem jāsaglabā izvēles brīvība 26

Straujiem soļiem tuvojas jaunā mācību gada sākums – 2022./2023. mācību gadā noslēgsies trīs gadu pārejas periods, kurā tiek ieviesta pilnveidotā mācību pieeja. Gaidāmais mācību gads paredz jaunās pieejas ieviešanu 3., 6., 9., 12.klasei.

Reklāma
Reklāma
TV24
“Es neticu šādām sakritībām!” Slaidiņam aizdomas raisa ASV prezidenta Baidena pēkšņie lēmumi par Ukrainu un Trampa klusēšana
7 pārtikas produkti, kurus nevajadzētu bieži ēst. Tie ļoti var kaitēt zarnām
Kokteilis
Viņos mīt neapdzēšama uguns! 5 datumos, kuros dzimuši paši karstasinīgākie partneri
Lasīt citas ziņas

Neraugoties uz to, ka pārejas periods tuvojas noslēgumam, pedagogi norāda uz mācību materiālu trūkumu. Kā skolotāja varu tikai piekrist, ka, ieviešot jauno saturu, primāri bija nepieciešams domāt par mācību materiālu izstrādi un pieejamību.

Līdzīgi kā ar mācībām tikai valsts valodā – mēs apzināmies, ka rīcībai patiesībā bija jābūt krietni ātrāk, un to, cik būtiski nepalaist garām iespēju labot iepriekš neizdarīto.

CITI ŠOBRĪD LASA

Arī mācību līdzekļu jautājumā notiek aktīvs darbs, lai dažādos mācību priekšmetos nodrošinātu jaunu mācību resursu un metodisko līdzekļu pieejamību.

Runājot par mācību materiālu trūkumu, nereti šķiet, ka resursi un metodiskie līdzekļi top kaut kur Izglītības un zinātnes ministrijas kabinetos, taču patiesībā mācību līdzekļu izstrādē piedalās gan izdevēji, gan Valsts izglītības satura centra īstenotais Eiropas Sociālā fonda projekts “Kompetenču pieeja mācību saturā” (Skola2030), gan augstākās izglītības iestādes.

Tas ir vairāku iesaistīto pušu kopīgs darbs, kura laikā tiek ņemts vērā, ka mācību materiāliem jābūt izmantojamiem, neatkarīgi no tā, kādā formātā notiek mācības – klātienē, attālināti vai kombinētā formātā.

Izdevniecības skolu vajadzībām piedāvā gan drukātas, gan elektroniskas mācību grāmatas, kā arī mācību grāmatai atbilstošu digitālo papildu saturu, kas iekļauj daudzveidīgus uzdevumus un vingrinājumus, taču lielāku uzmanību šoreiz vēlos veltīt trīs digitālajām platformām: mācību resursu krātuvei mape.skola2030.lv, mācīšanās platformai skolo.lv, un mācību video platformai tavaklase.lv, kurām ir atšķirīgas funkcijas.

Mācību resursu krātuvei mape.skola2030.lv jeb MAPE ir divas galvenās funkcijas: tā ir katalogs skolotāja piekļuvei mācību resursiem un tā būs izmantojama kā skolotāja darba plānotājs, kur izstrādāt tematiskos plānus katrā mācību priekšmetā.

Šajā krātuvē skolotājam vienuviet ir pieejams plašs Skola2030 mācību materiālu klāsts jaunā mācību satura īstenošanai. Materiālus būs iespējams meklēt līdzīgi kā Google meklētājā, kā arī izmantojot dažādus, savstarpēji kombinējamus meklēšanas kritērijus, mācību materiālu atlasot pēc izglītības posma, mācību jomas, klases, mācību priekšmeta, materiāla tipa, publicētāja un citiem kritērijiem, pakāpeniski samazinot atrasto materiālu apjomu un ļaujot ātrāk atrast lietotājam nepieciešamo mācību materiālu.

Reklāma
Reklāma

Izvēlētos materiālus varēs apkopot un sistematizēt, veidojot jaunus mācību materiālus. Pilnveidotā MAPE būs pieejama jau 2022. gada oktobrī. Mācību priekšmetu tematisko plānu veidošanas rīks, kas būs pieejams no 2023. gada pavasara, skolotājam ļaus ērti sagatavot jauno mācību programmu paraugu īstenošanai atbilstošus mācību priekšmetu un kursu tematiskos plānus, kā arī dalīties ar tiem ar citiem savas skolas skolotājiem starpdisciplināru projektu īstenošanai.

Platformas skolo.lv, kas pieejama kopš 2021. gada, galvenā funkcija ir būt par vidi, kurā mācības tiek īstenotas visās iespējamās formās – klātienē, attālināti vai kombinētā formātā. Tā izmantojama arī kā platforma pedagogu profesionālajai pilnveide.

Šajā mācīšanās platformā ir iespējams sistemātiski izkārtot materiālus konkrētam mācību priekšmetam vai kursam un strādāt šajā vidē ar skolēnu. Skolēns skolo.lv var patstāvīgi apgūt mācību tematu, pildīt uzdevumus, sazināties ar skolotāju, klases biedriem, koplietot dokumentus un veidot savu darbu kolekcijas jeb portfolio, savukārt skolotājs – saņemt skolēnu darbus, sekot skolēnu darbībām platformā, sniegt atgriezenisko saiti.

Platformā skolo.lv pieejami arī Skola2030 ekspertu veidoti e-kursu paraugi visos mācību priekšmetos no pirmskolas līdz vidusskolai, kurus skolotājs var nokopēt un izmantot darbā ar saviem skolēniem, tos papildinot un pilnveidojot, tādējādi veidojot savus mācību kursus.

Visbeidzot, video platforma Tavaklase.lv ir vietne, kur pēc ērti saprotama kataloga skolotājs var sameklēt visus Skola2030 izveidotos mācību video. Vietnes mērķis ir radīt bagātīgu, mūsdienīgu, ērti uztveramu mācību video bāzi, kura kalpo kā palīglīdzeklis un resurss skolotājiem un skolēniem mācīšanās procesā.

Pedagogi mācību video var izmantot, lai iepazīstinātu ar tēmu, ieinteresētu mācību saturā, nostiprinātu informāciju, demonstrētu prasmes vai veidotu izpratni. Savukārt skolēni tos var izmantot kā papildu resursu mācību tēmas apguvei, gatavojoties pārbaudes darbiem un eksāmeniem.

Tavaklase.lv atrodami mācību video pamatpriekšmetos pamatizglītībā un pamatkursos vidējās izglītības pakāpē, tostarp mazākumtautības valodu apguvei. Šobrīd Tavaklase.lv ir pieejami 1751 mācību video un Skola2030 turpinās mācību video sagatavošanu līdz šī 2022. gada beigām, papildinot to visās mācību jomās.

Liela daļa to skolotāju, kuri jau aktīvi izmanto platformu piedāvātās iespējas, ir pārliecinājušies, kā digitālo rīku integrēšana mācību procesā veicina skolēnu interesi un motivāciju. Ne visiem ir viegli mainīt savus ieradumus un atrast laiku, lai apgūtu jaunas lietas.

Ikvienas jaunas platformas lietošanas apguve prasa laiku, taču, tiklīdz sākam tās izmantot, tās palīdz mums ietaupīt laiku un citus resursus, tāpēc vēlos aicināt pedagogus pētīt visu platformu iespējas un izmantot tās ikdienas darbā. Mūsu spēju apgūt jauno novērtēs arī skolēni, un rezultāti atspoguļosies viņu mācību sniegumā.

Tomēr, lai cik daudz video būtu pieejami vai cik ērti veidoti katalogi, tie nesniegs cerēto rezultātu bez skolotāju vēlmes un gatavības tos izmantot. Tieši pedagogi ir būtiskākais atslēgas elements un, manuprāt, pedagogi spēj veiksmīgi radīt jaunus mācību materiālus tieši tāpat kā augstskolu mācībspēki.

Nekad nebūs viena ideālā grāmata, no kuras visi varēs mācīties vienādi visa gada garumā.

Arī augstskolu pasniedzējiem nav tādas maģiskās grāmatas katrai studiju programmai.

Neraugoties uz izstrādātajām platformām vai drukātām un elektroniskām mācību grāmatām, skolotājiem jābūt izvēles brīvībai – ja nepatīk viena autora izstrādātā mācību grāmata, var izmantot citu, kas šķiet piemērotāka. Mūsu pedagogi ir kompetenci, ar atbilstošu izglītību apguvuši dažādas mācību metodes un spēj izvēlēties to, kas ir piemērotākais bērniem.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.