Autoritātei lielāka nozīmē par morāles normām 0
Cik ciešanu gatavi sagādāt parasti ļaudis viens otram, ja tas iekļauts darba pienākumos?
Jēlas universitātes eksperimentā “skolniekam” bija jāpilda “skolotāja” noteiktie uzdevumi – pārbaudīt un sodīt viņu par katru kļūdu varēja ar strāvas pielietošanu. Pats par sevi, “skolnieks” bija vien aktieris un tikai tēloja, ka saņem strāvas triecienu. “Skolotājs” atradās citā istabā, kur stāvēja ģenerators, uz kura bija rakstīts strāvas lielums – tātad “skolotājs” apzinājās eksperimenta bīstamību. Sākot ar 15 voltiem, “skolotājam” par katru jaunu kļūdu bija jāpalielina strāvas lielums līdz 340 voltiem. Kad lieta jau nonāca līdz spēcīgākās strāvas izmantošanai, eksperimenta vadītāji pieprasīja, lai “skolotājs” turpina un izmanto spēcīgāko strāvu.
Ja “skolotājs” šaubījās, eksperimenta vadītājs pieprasīja turpināt, katru reizi izmantojot arvien spēcīgākus argumentus, ka tas nepieciešams eksperimentam. Turklāt “skolotāju” pārliecināja, ka “skolnieks” netiks nopietni apdraudēts. Rezultāti rādīja, ka vairums “skolotāju” (26 no 40) turpināja paklausīgi izmantot maksimālo strāvu (450 voltus), līdz tam, kamēr zinātnieks nelika eksperimentu beigt.