Reakcija uz netaisnību 0
Nav viegli tajā atzīties, taču bērni patiešām bieži cieš no uzmanības trūkuma. Vecāki atsaucas uz aizņemtību un nogurumu, lūdzot bērnu saprast situāciju, bet viņš pieprasa paspēlēties vai palasīt grāmatiņu. Ja paraugās uz situāciju objektīvi, tad patiešām – vai zīdaiņa aijāšana ir svarīgāka par grāmatas palasīšanu pirms nakts miega? Protams, abas lietas ir svarīgas, lai bērni justos emocionāli labi, vienkārši katram vecumam ir savas vajadzības un prasības. Tādēļ arguments: “Tu vari pagaidīt!” tiek uztverts kā diskriminējošs. “Kāpēc man vienmēr jāgaida? Tā arī bērnība beigsies un neviens grāmatiņu nepalasīs,” tā pie sevis bieži var padomāt vecākais bērns ģimenē.
Daudzi pieaugušie uzskata, ka piešķirot bērnam statusu “vecākais brālis” vai “vecākā māsa”, viņi ar to parāda, ka vecākie bērni atrodas priviliģētā stāvoklī. Taču patiesībā, vairumam bērnu norāde uz to, ka viņš ir vecāks, kad ģimenē ienāk otrs bērns, darbojas kā sarkana lupata nokaitinātam vērsim. Sanāk tā, ka vecākajam bērnam rodas papildu pienākumi un jākļūst patstāvīgam laikā, kad viņš tieši pretēji – tik ļoti alkst pēc paaugstinātas uzmanības.
Līdzīgas problēmas rodas arī saskarsmē ar vienaudžiem, kuri ne vienmēr adekvāti atbild uz viņa pieķeršanos: piemēram, interesi izrāda tikai tad, kad viņš atnes jaunu mantiņu vai kādu elektronisku “gadžetu”. Jo īpaši šī problēma izteikta ir skolas vecuma bērniem.
Bērnu iesaistot kopīgās nodarbēs, tu “nošausi divus zaķus reizē”: izrādīsi viņam uzmanību un ieekonomēsi atpūtas laiku. Piemēram, vari viņam palūgt izvēlēties apģērbu mazajam brālītim vai māsiņai, vai palūgt parādīt grabulīti mazajam. Tikai jālūdz tā, it kā bez vecākā bērna ar šo grūto uzdevumu neviens cits netiktu galā.
Nežēlo laiku paskaidrojumiem, kāpēc tu nevari nekavējoties izpildīt viņa vēlmi. Neatsaki tās izpildi kategoriski, taču sarunā, kad tu to varēsi izdarīt. Piemēram: “Es ar tevi pazīmēšu, tiklīdz mazulis būs aizmidzis.”
Lai bērns varētu atjaunot draudzību ar vienaudžiem, iemāci viņam sev pievērst uzmanību, radot interesantus “informatīvus iemeslus”. Iesaki viņam izdomāt un piedāvāt tādas spēles draugiem, kuras viņus varētu aizraut.