Foto: Freepik

36% Latvijas iedzīvotāju, iepērkoties internetā, apkrāpti. Padomi, kā tiešsaistē iepirkties droši 0

Latvijas iedzīvotāju aptaujā*, kas veikta šī gada novembrī, secināts, ka 36% no Latvijas iedzīvotājiem, kas iepērkas internetā, ir piedzīvojuši krāpnieciskas darbības.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
“Varēja notikt ļoti liela nelaime…” Mārupes novadā skolēnu autobusa priekšā nogāzies ceļamkrāns 5
Lasīt citas ziņas

26% lauku iedzīvotāju, iepērkoties internetā, nepārbauda interneta veikalu uzticamību, tādējādi pakļaujot sevi apkrāpšanas riskam.

Turpretī Rīgas un mazpilsētu iedzīvotāji tam līdzi seko daudz rūpīgāk – par pirkuma drošību pārliecinās attiecīgi 89% un 91% interneta veikala klientu.

CITI ŠOBRĪD LASA

Aptauja veikta kampaņas #PatiesiViltots ietvaros, ko īsteno Omniva Latvija sadarbībā ar Swedbank un Xnet interneta veikalu.

Jauni cilvēki ir piesardzīgāki

Aptaujā arī secināts, ka cilvēki vecumā no 18-30 gadiem drošības jautājumiem pievērš lielāku uzmanību salīdzinājumā ar citām vecuma grupām – 88% pirms pirkuma veikšanas pārliecinās, vai interneta veikals ir drošs.

Omniva Latvija mārketinga vadītāja Ruta Pole stāsta: “Aptaujā secinājām, ka cilvēki, kuri vēlas būt pārliecināti par interneta veikalu uzticamību, visbiežāk pārbauda citu veikala klientu atsauksmes (61%), kā arī izpēta veikala piedāvāto maksājuma iespējas (55%).

Interesanti, ka drošības jautājumiem lielāku vērību pievērš tie, kas kaut reizi jau saskārušies ar krāpniecību internetā.”

Samaksā, bet nesaņem

Aptaujas dalībnieki kā biežāko krāpšanas metodi minējuši situāciju, kad par preci ir samaksāts, taču tā nav piegādāta. Ar šādu situāciju saskārušies 15% interneta veikalu klientu.

Tikpat bieži atsūtītā prece nav atbildusi veikalā aprakstītajam, bet retāk nācies saskarties ar situāciju, kad pasūtītās preces vietā tiek piegādāta cita (8%).

Lai atgādinātu iedzīvotājiem par viegliem un ikvienam iegaumējamiem pamatprincipiem, kā izvēlēties uzticamus interneta veikalus, izveidoti vairāki īsi informatīvi materiāli, kas atrodami kampaņas #PatiesiViltots mājas lapā www.omniva.lv/mums/patiesiviltots

Kampaņas eksperimenta ietvaros ir izveidota mājaslapa, kurā tiek piedāvāti un reklamēti neticami labi piedāvājumi, tādējādi uzrunājot to auditorijas daļu, kurus lielās atlaides tomēr mudina riskēt ar savu datu un naudas līdzekļu drošību. Kampaņas ietvaros tiks publiskota eksperimenta statistika un galvenie secinājumi.

Reklāma
Reklāma

Lai iepirktos internetā droši:

1. Izvēlieties pazīstamus interneta veikalus! Ja šķiet aizdomīgs, neriskējiet!

2. Izanalizējiet veikala nosaukumu! Sensacionāli lielas atlaides un fantastiski piedāvājumi nosaukumā? Neuzķeraties!

3. Neticiet superlētiem piedāvājumiem! Uz pusi lētāk kā tuvākais lētākais piedāvājums citur? Tā nemēdz būt.

4. Izvērtējiet preču aprakstus! Veikals Latvijā, bet preču apraksti svešvalodā? Teksti pārkopēti un nav lieki tērēti resursi. Aizdomīgi, nersikē!

5. Pievērsiet uzmanību, vai norādīta pilna informācija par uzņēmumu! Nav sadaļas, kas apraksta uzņēmumu vai arī tā ir nepilnīga? Neuzticaties!

6. Novērtējiet, vai veikalam ir SSL sertifikāts – piekaramās atslēgas simbols pārlūkprogrammas interneta vietnes adreses laukā. Uzklikšķinot uz tā, var redzēt, vai sertifikāts ir derīgs.

Tas ir būtiski, ja vēlaties šim veikalam uzticēt savu kontaktinformāciju un arī savu naudu, apmaksājot pirkumu tiešsaistē, un nevēlaties, lai šo informāciju saņem vēl kāds cits.

7. Pārliecinieties, vai ir skaidri aprakstīti noteikumi – pirkšanas noteikumi, atgriešanas noteikumi, un, ja tie ir neskaidri vai vairāk ierobežojoši kā to nosaka likumdošana, labāk neveikt pirkumu šādā veikalā.

8. Pārbaudiet atsauksmes par veikalu!

9. Pārbaudiet veikala vēsturi! Pārliecināties par mājas lapas vēsturi vietnē archive.org.

10. Pārbaudiet, kādus maksājuma veidus veikals pieņem! Tikai ar bankas pārskaitījumu? Nav uzticams.

11. Esiet uzmanīgi ar priekšapmaksu! Būtu jākļūst uzmanīgiem un aizdomīgiem, ja veikala pārstāvji kā vienīgo iespēju preces iegādei pieprasa priekšapmaksu par pirkumu.

Tas var norādīt uz iespēju, ka veikalam nav līdzekļu preces iegādei no vairumtirgotāja.

12. Pievērsiet uzmanību cenai maksāšanas brīdī! Uzmanieties, vai kādā brīdī nemainās preces cena vai citas izmaksas.

*Aptauja veikta internetā (CAWI metode) šī gada novembrī izglītojošas kampaņas #PatiesiViltots ietvaros, aptaujāti 743 Latvijas iedzīvotāji vecumā no 18-74 gadiem.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.