20 gadus seni notikumi mākslinieka Ivara Poikāna redzējumā 0
No 25. aprīļa līdz 1. jūnijam Mūkusalas Mākslas salona Mazajā zālē skatāma Ivara Poikāna darbu izstāde “Nekas nemainās. Politiskās dzīves hronika”.
Izstādē “Nekas nemainās. Politiskās dzīves hronika” eksponēti Zuzānu kolekcijas darbi, kuros Ivars Poikāns ilustrē 20 gadus senus notikumus un konkrētus politiskos personāžus, kuri tajos piedalījušies. Daudzi no tiem arvien ir aktīvās politiskās dzīves dalībnieki, kas bauda pašu veidotās valsts augļus. Laika nogrieznis, kopš tapuši eksponētie darbi, ir lielisks atsaites punkts, lai paskatītos uz notikušo bezkaislīgi, vienlaikus atceroties notikumu kontekstu.
Pazīstamā mākslinieka tēmu loks allaž rotējis ap sabiedrības sociālajiem procesiem un politiskajām aktualitātēm. Lietojot deformējošu estētiku un ironisku intonāciju, mākslinieks savos darbos pievērš uzmanību rīcībai, kas, viņaprāt, pārkāpj ētikas un godaprāta normas. Poikāna mākslinieciskā misija ir pārstāvēt kritiski domājošo sabiedrības daļu. Mākslinieks bauda skatītāju simpātijas, jo ir savdabīgs vidutājs starp sabiedrisko un indivīda viedokli. Poikāna māksla atgādina filozofisku jokošanos – sarunu, kurā ikviens ir aicināts piedalīties.
Latvijai atgūstot neatkarību, Ivara Poikāna mākslā parādījās jauna niša – laikabiedru – politiķu portreti, kas savu aktualitāti piedzīvoja ap 2000. gadu. Tolaik kļuva skaidrs, ka ar atgūto brīvību vien nepietiek, lai valsts plauktu un zeltu. Cilvēciskā daba meta kūleņus, un sāka izgaismoties polemiku raisošas rīcības.
Par iemeslu izstādei Mūkusalas mākslas salonā kļuva nejauša sastapšanās ar Ivara Poikāna 2000. gadā veidotajām ilustrācijām nedēļas laikrakstam “Domas”. Darbi vērtējami kā sava veida manifests, kas reaģē uz aktuāliem koruptīviem notikumiem politiskajā vidē.
Ivars Poikāns (1952) mācījies Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas vidusskolā (1964–1972) un Valsts Mākslas akadēmijas Glezniecības nodaļā (1975–1976). Poikāna darbi atrodas Latvijas Nacionālā mākslas muzeja un Latvijas Mākslinieku savienības muzeja krājumā, Nortona un Nensijas Dodžu galerijas kolekcijā Ņūdžersijas Universitātē (ASV), privātās kolekcijās Latvijā, Zviedrijā, Krievijā, Vācijā, ASV, Izraēlā, Somijā, Īslandē, Nīderlandē, kā arī Tibetas Dalailamas XIV kolekcijā un citur.