1949. gada 27. jūlijā. “Komētas” lidojums 0
Pirms 70 gadiem izmēģinājuma lidojumā gaisā pacēlās pasaulē pirmā reaktīvā pasažieru lidmašīna – britu ražojuma “Havilland DH 106 Comet”. Ar četriem dzinējiem apgādātais lidaparāts sākotnējā versijā salonā varēja uzņemt 36 pasažierus, jo krēsli bija izvietoti ar lielāku distanci.
Iluminatori bija lieli un četrstūra, kā bija ierasts propelleru pasažieru lidmašīnām.
Reklāmās īpaši uzsvēra, ka atšķirībā no propellerlidmašīnām šajā tiek garantēts “lidojums bez vibrācijām”, jo reaktīvās gaita bija krietni līganāka. Turklāt lielās motoru jaudas dēļ tās bija daudz mazāk jutīgas pret laika apstākļiem.
Kad 1952. gadā “Komēta” uzsāka komerciālos lidojumus, šķita, tai būs spoža nākotne. Reaktīvais laineris lidoja uz pusi ātrāk nekā agrākie lidaparāti, tāpēc to izmantoja tāliem galamērķiem.
Piemēram, Tokiju no Londonas (ar deviņiem starpnosēšanās punktiem) tagad varēja sasniegt 36 stundās, agrāko 86 stundu un 35 minūšu vietā.
“Komētas” sāka iegādāties arī citu valstu lidsabiedrības, un tika atzīts, ka britu pasažieru aviācijas ziņā nu ir vairākus gadus priekšā konkurentiem.
Pirmie negadījumi ar lidmašīnu sākās jau 1952. gada rudenī, bet 1953. gadā 2. maijā notika pirmā katastrofa. “Komēta” ar 43 pasažieriem nogāzās drīz pēc pacelšanās no Kalkutas lidostas spēcīga vēja apstākļos. Lidmašīnai gaisā nolūza spārni.
Nākamajā gadā neskaidros apstākļos gāja bojā lidmašīna reisā no Londonas uz Johannesburgu. Prese baumoja par diversijām, taču tolaik vēl nebija zināma reaktīvo pasažieru lidmašīnu izmantošanas specifika.
Izrādījās, ka korpusā izmantotais metāls slodžu dēļ ātri “nogurst”, kas noved pie plaisām un eksplozīvas dekompresijas lidojuma laikā. Arī lielie četrstūrainie iluminatori bija nedroši, un tos aizvietoja ar mazākiem apaļiem.
Tehniski uzlabotās “Komētas” lidojumus ar pasažieriem atsāka tikai 1958. gadā, bet vēl pagāja laiks, kamēr tās atguva labo slavu.