1929. gada 12. jūlijā. Amerikāņu tehnikas brīnums Daugavmalā 0
Pirms 90 gadiem Rīgu pārsteidza neredzēta mašīna, kas lēni dārdināja pa krastmalu un tad pa veco Dzelzs tiltu uz Pārdaugavu.
Tas bija Zemkopības ministrijas ASV iegādātais “bagars – tanks”, faktiski kāpurķēžu ekskavators “Northwest Engineering & Co”.
“Jaunākās Ziņas” skaidroja: “Bagars nodots kultūrtehniskai upju padziļināšanai. Bagars – tanks piemērots arī grāvju rakšanai un citiem zemes darbiem. Jaunā mašīna no līdzšinējām ierīcēm atšķiras caur to, ka nepeld pa ūdeni, bet ar nepilnu 2 km/h virzās gar padziļināmās upes krastu vai grāvja malu.
Milzenis izmaksājis 78 000 latu un sver 26 tonnas. Bagars tuvākās dienās no Dalbes stacijas uzsāks Misas upes padziļināšanu.
Tankveidīgais bagars, liela ļaužu pūļa apbrīnots, vēža gaitā virzījās gar Daugavmalu uz dzelzstiltu, kad bagars uzbrauca uz vecā dzelzstilta pirmās izgriežamās fermas, tā zem lielā smaguma nodrebēja. Piesteidzās policijas kārtībnieks un bagaru vadītājus apturēja.
Nelīdzēja paskaidrojumi, ka mašīnu vada zemkopības resora speciālisti. Pastāvot noteikumi, ka par 9 tonnām smagākas kravas bez sevišķas atļaujas pa dzelzstiltu noliegts pārvest. Jautājumu beidzot noskaidroja, un lielais bagars – tanks pa veco dzelzstiltu šķērsoja Daugavu.”
Neredzētās mašīnas iegāde bija notikusi, pateicoties apstāklim, ka 1929. gadā valsts budžets meliorācijai, upju padziļināšanai un iztaisnošanai paredzēja četrreiz lielāku summu nekā parasti.
Nosusināmas bija valsts mežu platības, lauksaimniecības zemes, regulējams Lubāna ezers. “Brīvā Zeme” skaidroja, ka bagarmašīnas iegādājamas, jo “roku darbs iznāk par dārgu”, turklāt valstī trūka darbaroku. Tika plānots piesaistīt grāvračus no Polijas un Lietuvas. Tie prasīja uz pusi mazāku samaksu nekā strādnieki Latvijā.