Nikolajs Raudseps (1848 – 1920).
Nikolajs Raudseps (1848 – 1920).
Nikolajs Raudseps (1848 – 1920).

1848. gada 20. septembrī. Dzimis leģendārais Ainažu jūrskolas vadītājs 0

Pirms 170 gadiem nabadzīga zemnieka ģimenē piedzima kapteinis, leģendārais jūrasbraucējs un ilggadējais Ainažu jūrskolas skolotājs, arī Ainažu jūrskolas direktors Nikolajs Raudseps.

Reklāma
Reklāma
Kokteilis
Piecas frāzes, kuras tev nekad nevajadzētu teikt sievietei pāri 50 5
Kokteilis
Šie ēdieni nedrīkst būt uz galda, sagaidot 2025. gadu – Čūskai tie nepatiks! Saraksts ir iespaidīgs 4
Kokteilis
2025. gads sola “stabilu melno svītru” 5 zodiaka zīmēm
Lasīt citas ziņas

Ņemot vērā ieguldījumu, viņu godina kā vienu no latviešu tālbraucējkuģniecības pamatlicējiem. Kā pieredzējis jūrnieks 19. gadsimta 70. gados Raudseps piedalījās krievu tirgotāju organizētajās un finansētajās arktiskās piekrastes ekspedīcijās, kuru mērķis bija izpētīt potenciāli izdevīgo kuģošanas un preču transporta ceļu no Obas un Ļenas upju grīvām Ziemeļu Ledus okeānā un tālāk gar Sibīrijas piekrasti uz rietumiem.

Šim ceļam toreiz piešķīra lielu nozīmi, jo cerēja, ka tas mazinās Sibīrijas nošķirtību no pārējās pasaules. Ziemeļu jūras ceļu pētīšana ar Pēterburgā ietekmīgā Krišjāņa Valdemāra ziņu tika uzticēta Ainažu jūrskolas mācībspēkiem Raudsepam, Kristiānam Dālam un kapteinim Jānim Kurseinam, savukārt tie ekspedīcijas tvaikoņa “Luize” komandai nolīga daudz latviešu jūrnieku.

CITI ŠOBRĪD LASA

Ekspedīcijai 1877. gadā, izbraucot no Anglijas gar Novaja Zemļas arhipelāgu, izvairoties no ledājiem, izdevās sasniegt Obas grīvlīci un, turpinot ceļu augšup pa Sibīrijas upēm, 8. septembrī sasniegt Toboļsku.

Tā bija sensacionāla “Sibīrijas loga atvēršana uz Eiropu”. Cerētā preču plūsma no Toboļskas pa upi un okeānu 19. gadsimtā tomēr nesākās, jo praksē izrādījās, ka šis ceļš ir pārāk bīstams un neprognozējams.

SAISTĪTIE RAKSTI
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.