4. Vienkārši svētki 0
Cilvēkiem, kuriem ir bijusi kāda rūgta pieredze pagātnē, bieži vien ir sajūta – laime nākotnē vairs nav iespējama un pat sīki prieki dzīvē ir liegti. Tāpēc bērni jāiemāca atkal atļauties priecāties, neizjūtot vainas apziņu pagātnes vai to cilvēku, kam klājas grūti pašlaik, priekšā.
Sagādājam patīkamus pārsteigumus tuviniekiem. Koncentrējamies uz sasniegumiem (pierakstām, uzzīmējam tos), atzīmējam, kas labs dienā noticis. Izdomājam svētkus. Piemēram, gultas saklāšanas svētki; ziepju putu uz vaigiem svētki; spilvenu uzbužināšanas svētki utt. Starp citu – bieži vien traumas pārdzīvojušie bērni vai nu sāk ļoti rūpīgi mazgāties vai pretēji – izvairās no tēmām, kas skar tīrības uzturēšanu, jebkādas mazgāšanās, pieskārieniem ķermenim.
5. Krāsu terapija
Ir bērni, kuri it kā dzīvo pagātnē, nepievērš uzmanību pašreizējai dienai. Rādām bērnam laika tecējumu, izdzīvojam katru dienu, atdzīvinām sajūtas. Piemēram, katrai dienai tiek dota noteikta krāsa. Pieņemsim, trešdienai – sarkana. Visu dienu pievēršam uzmanību sarkaniem priekšmetiem, ēdam sarkanus ēdienus, izmantojam sarkano krāsu apģērbos, aksesuāros.
6. Kur tu esi?
Arī spēle “kur tu esi?” iemācīs būt šeit un tagad. Pēkšņi, jebkurā diennakts laikā uzdod jautājumu – “Kur tu esi?”. Atbilde jāsāk ar vārdiem: “Es esmu šeit!”. Tad jāpasaka daži teikumi par šo “šeit” ar sīkāku aprakstu – par aromātu, skaņu, fiziskām izjūtām, garšu. Piemēram: „Es esmu šeit. Istabā, sēžu uz mīksta spilvena ar datoru klēpī, ēdu saldas zemenes”.
7. Dienas režīms
Lai stabilizētu bērna stāvokli, noņemtu trauksmi un atgrieztu atbalsta, drošības izjūtu, bērnam nepieciešams vairāk informācijas un stabilitāte, paredzamība. Te palīdzēs vienkāršs un skaidrs dienas plāns, režīms. Noteikti savlaicīgi brīdiniet par izmaiņām plānos. Dienas režīmu var uzrakstīt uz papīra, skaisti noformēt, aicināt bērnu atzīmēt punktu izpildi utt.