“Ziņojumi tiek saņemti katru dienu! “Latvijas Pasts” stāsta par viltvāržu īsziņām un mūsu datu drošību 10
Vakar vēstījām par kādas lasītājas pieredzi, kad internetā pasūtītas preces piegādes dienā saņēmusi īsziņu gan no “Latvijas Pasta”, gan krāpniekiem, kuri uzdevušies par “Latvijas Pastu”, tādējādi radot aizdomas, vai klientu dati ir drošībā, jo kā gan citādāk viltvārdis varētu zināt, ka tieši tajā dienā sievietei patiešām bija jādodas uz pakomātu pēc iegādātā.
Vērsāmies pie “Latvijas Pasta” pārstāvjiem ar jautājumiem par mūsu visu datu drošību, veicot iepirkšanos internetā.
Kā jūs cīnaties ar krāpniekiem, kuri izliekas par Latvijas Pastu?
Latvijas Pasts regulāri informē klientus par krāpnieku aktivitātēm sociālajos medijos, uzņēmuma mājaslapā un ar mediju starpniecību.
Tāpat visi ziņojumi par krāpnieciskiem e-pastiem vai īsziņām, kas tiek saņemti no klientiem, tiek nodoti atbildīgajām iestādēm – informācijas tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcijai CERT.LV vai operatoram, pie kura reģistrēts telefona numurs.
Kā jūs varētu izskaidrot, ka krāpnieki zināja, ka cilvēkam konkrētajā dienā pienāk sūtījums un ka tas pēcpusdienā vēl nav izņemts? Vai arī tā ir ļoti liela sagadīšanās?
Latvijas Pasta klientu dati ir drošībā un uzņēmumā nav konstatēts neviens datu noplūdes gadījums.
Uzņēmuma pieredze liecina, ka krāpnieku ziņojumi īsziņu vai e-pastu formātā tiek ģenerēti automātiski, un, jo plašākam cilvēku lokam ziņojumi tiek izsūtīti, jo lielāka iespējamība, ka to saņems arī kāds, kurš patiesi gaida savu sūtījumu.
Tomēr nevar izslēgt risku, ka iedzīvotājiem iepērkoties dažādās ārzemju tiešsaistes platformās, kur veicot pasūtījumu jānorāda pasūtītāja dati, var notikt datu noplūde no šīm tīmekļa vietnēm.
Cik bieži jums tiek ziņots par krāpniekiem?
Ziņojumi tiek saņemti katru dienu, taču to skaits atkarīgs no pašu krāpnieku aktivitātes un izsūtīto ziņojumu apmēra. Visi saņemtie ziņojumi tiek nodoti atbildīgajām iestādēm.
Kā tiek aizsargāti “Latvijas Pasta” klientu dati?
Klientu dati tiek glabāti uzņēmuma iekšējās sistēmās un nav publiski pieejami. Latvijas Pasts regulāri monitorē un atjauno IT drošības risinājumus, lai klientu datu noplūdes riski nebūtu iespējami.
Tāpat risku mazināšanai uzņēmums veic regulāru ievainojamības novērtējumu un ir iestājies CERT.LV ievainojamību ziņošanas platformā.
Kā jūs ieteiktu klientiem neiekrist krāpnieku nagos?
Aicinām iedzīvotājus būt piesardzīgiem, neklikšķināt uz aizdomīgām saitēm, kā arī vienmēr piesardzīgi rīkoties ar personiskajiem datiem. Par krāpnieciskām īsziņām vai e-pastiem, kas sūtīti Latvijas Pasts vārdā, aicinām informēt pa tālruni 67008001, 27008001 vai e-pastā [email protected].
Lai pasargātu sevi no krāpniekiem:
1. Pārliecinieties par sūtītāja e-pasta adresi. Latvijas Pasta e-pasti vienmēr beidzas ar @pasts.lv;
2. Apdomājiet, vai tiešām gaidiet sūtījumu;
3. Nespiediet uz aizdomīgām saitēm, kas iekļautas e-pastos. Ja gaidiet sūtījumu, pārliecinieties par tā statusu, izmantojot sev pazīstamus un drošus rīkus, piemēram, https://pasts.lv/lv/kategorija/sutijumu_sekosana/;
Neizpaudiet savus personas datus, t. sk. vārdu, uzvārdu, personas kodu vai bankas konta numuru, kartes datus e-pastā vai telefoniski;
4. Ja rodas šaubas par saņemtās informācijas patiesumu, sazinieties ar Latvijas Pasta klientu atbalsta tālruni 67008001, 27008001, vai e-pastā [email protected] .
5. Ja esat pikšķerēšanas vietnē ievadījis/-usi savus bankas piekļuves datus, aicinām nekavējoties sazināties ar savu banku, un pastāstīt par notikušo.
6. Ja krāpšanas rezultātā esat cietis/-usi arī finansiālus zaudējumus, iesakām ar iesniegumu vērsties arī Valsts policijā.