10 biežāk uzdotie jautājumi par autogāzi 1
1. Vai automašīnai samazinās jauda?
Jārēķinās ar 15% zudumu. Lielākais jaudas samazinājums ir pēc 4000 apgriezieniem minūtē, tātad diapazonā, kādu ikdienas braukšanas režīmā izmanto reti.
2. Vai motors dilst ātrāk?
Teorija vēsta, ka, darbinot iekšdedzes dzinēju ar gāzi, tas dilst lēnāk, taču prakse rāda pretējo. Baloni mēdz būt netīri, un tajos esošās abrazīvās daļiņas bendē dzinējus. Diemžēl gāzei mēdz būt arī daudz mehānisku piejaukumu, tādēļ motora mūžs ir īsāks.
3. Kāpēc gāzes filtri aizsērē jau pēc 4000–5000 km nobraukuma?
Skaidras atbildes nav. Filtrs ir paredzēts mehānisko daļu atdalīšanai no LPG degvielas. Netīrumi iekļūst kopā ar gāzi. Vienīgais ieteikums – uzpildīties tur, kur tirgo kvalitatīvus produktus!
4. Vai autogāze smird?
Vienīgā pieļaujamā smaka gāzei – kad dzinēju noslāpē, neliels smārds ir iespējams, atverot motora pārsegu. Ja smaka jūtama arī citos gadījumos, jāvēršas servisā!
5. Dzirdēts par tā saukto šaušanu. Kas tas par defektu?
Tā ir gāzes eksplozija kolektorā, ko izraisa bojātas sveces vai svečvadi (tādēļ dzirkstele pārlec uz masu ārpus cilindriem). Šī problēma var rasties vecāku paaudžu gāzes iekārtām. Automašīnām, kas jaunākas par 1995. gadu, uzstāda tādas konstrukcijas gāzes barošanas sistēmas, kurām šaušana nav iespējama.
6. Kā noskaidrot, kura firma drīkst un kura nedrīkst uzstādīt gāzes iekārtas?
Pēc CSDD datiem, pašlaik Latvijā jau 51 firma drīkst uzstādīt gāzes iekārtas. Pilnu sarakstu var atrast: www.csdd.lv/documents/pakalpojumi/tehniskaapskate/parbuve/izgatavotaji.pdf.
7. Cik maksā gāzes sistēmas uzstādīšana?
Tas atkarīgs no vairākiem faktoriem: automašīnas cilindru skaita, balona veida, degvielas padeves sistēmas, elektronikas un gāzes iekārtas ražotāja nosaukuma. Vienkāršojot var teikt, ka mašīnām, kas izlaistas pēc 1995. gada, jārēķinās ar 1000–2200 eiro, bet vecākām, kam iespējams primitīvāks un nestabilāks risinājums, var pietikt ar 500–600 eiro.
8. Vai automašīna, kam uzstādīta gāzes iekārta, ir jāpārreģistrē?
Gāzes iekārtas uzstādīšana ir trešās kategorijas pārbūve, ko veic firma, kam ir CSDD atļauja ar to nodarboties. Pēc pārbūves iekārtas uzstādītājs izsniedz sērijveida atbilstības apstiprinājumu. Ar to klients dodas uz CSDD un pārreģistrē automobili. Atsevišķas ekspertīzes nav.
9. Kas notiek tehniskajā apskatē?
Tehniskajā apskatē šiem automobiļiem ir citāda atgāzu norma – mazāka. Tādēļ, ja iekārtu nelieto, pirms apskates to tomēr vajadzētu noregulēt. Automobiļiem, kuriem nav katalizatora, atgāzu norma ir 1,5% CO2 izmešos, turpretī automašīnām ar benzīna dzinēju CO2 īpatsvars var sasniegt 3,0%. Pārbauda arī sistēmas hermētiskumu, tāpēc apskate ir pāris latu dārgāka.
10. Vai pārbūvējot nezaudē automašīnas garantiju?
Ja nopērk jaunu automašīnu un to aprīko ar gāzi, daudzi dīleri var atteikt garantiju. Gadījumos, kad parādās ar gāzes lietošanu saistīts defekts, ražotājs automātiski nedod garantiju, un dīlerim nav iespēju šo problēmu risināt citādi.