1. augustā beidza darboties Bonus-Malus sistēma: 10 būtiski jautājumi, uz kuriem jāzina atbildes auto īpašniekiem 23
No ceturtdienas – 1. augusta – beidza darboties esošā Bonus-Malus sistēma, transformējot to uz centralizētu apdrošināšanas vēstures datu sniegšanas servisu bez sarežģītiem algoritmiem un formulām, kas padarīja līdzšinējo Bonus-Malus sistēmu grūti uztveramu, tā portālu LA.LV informēja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) pārstāvis Gints Lazdiņš.
LTAB ir apkopojis 10 svarīgākos jautājumus un atbildes, kas tagad jāņem vērā auto īpašniekiem:
1.Kāpēc tiek reorganizēta Bonus-Malus sistēma?
Latvijā līdz šim pastāvošā Bonus-Malus sistēma bija balstīta uz komplicētiem algoritmiem un formulām, kas padarīja to grūti uztveramu. Līdz ar Bonus-Malus sistēmas transformāciju, apdrošināšanas vēstures datu atspoguļošana tiks īstenota vienkāršā un saprotamā veidā.
2.Vai Bonus-Malus reorganizācija ietekmēs OCTA polises cenu?
Bonus-Malus sistēmas reorganizācija nevar būt par pamatu OCTA cenu pieaugumam. OCTA cenu turpmāk, tāpat kā līdz šim, ietekmē daudzi faktori – līdzšinējo apdrošināšanas gadījumu un apdrošināšanas dienu skaitu rādītāji, dažādi papildus riska faktori (piemēram, dati par īpašnieka soda punktiem, transportlīdzekļa izmantošanas mērķis un vieta u.tml.), ekonomikas rādītāji Latvijā un pasaulē (piemēram, inflācija medicīnas un remonta nozarēs u.c.).
3.Bonus-Malus sistēma paredzēja, ka vienam īpašniekam piederošie dažādas kategorijas transportlīdzekļi tika iedalīti katrs savā Bonus-Malus klasē. Vai šī pieeja varētu mainīties?
Personas apdrošināšanas vēsturē tiks atspoguļots apdrošināšanas dienu un izraisīto apdrošināšanas gadījumu skaits par visiem transportlīdzekļiem, kam persona būs reģistrēta kā īpašnieks vai turētājs, taču transportlīdzekļi vairs netiks iedalīti klasēs.
4.Par kādu periodu apskatāma personas apdrošināšanas vēsture un kādēļ tieši kopš šī brīža?
Ikvienas personas apdrošināšanas vēsture būs apskatāma no 01.05.2004., kad Latvijā stājās spēkā Eiropas Savienības direktīva, un tika pieņemts jauns OCTA likums.
5.Kas notiek ar apdrošināšanas vēsturi, kas personai uzkrāta pirms 01.05.2004.?
Ja personai apdrošināšanas vēsture sāka veidoties pirms 01.05.2004., tā tomēr netiks uzrādīta, jo šie vēsturiskie dati nav savietojami ar apdrošināšanas vēstures uzskaiti, kas sākās ar 01.05.2004.
6.Kas notiks ar manu līdzšinējo Bonus-Malus klasi? Vai mana līdz šim “nopelnītā” labā (7. – 17.) Bonus-Malus klase vairs netiks ņemta vērā?
Visi dati par personas līdzšinējo apdrošināšanas vēsturi saglabāsies un būs pieejami apdrošinātājiem. Jo labāka ir personas līdzšinējā uzkrātā apdrošināšanas vēsture, jo labāk to novērtē apdrošinātājs, izvērtējot klienta risku.
7.Cik bieži atjaunosies apdrošināšanas vēstures dati?
Turpmāk auto īpašniekiem nebūs vairs jāgaida ikgadējais 15. septembris – apdrošināšanas vēstures dati aktualizēsies katru dienu.
8.Kā noskaidrot, cik labs vadītājs es esmu, cik bieži CSNg izraisa vidējais vadītājs?
LTAB datubāzē kopumā reģistrēti vairāk nekā 574 tūkstoši autoīpašnieku – fizisku personu. Vairums no viņiem (47,2%) kopš 2004. gada 1. maija nav izraisījuši nevienu negadījumu. Jo vairāk Jūsu apdrošināšanas vēsturē ir apdrošināšanas dienu un mazāk apdrošināšanas gadījumu, jo labāka ir Jūsu apdrošināšanas vēsture.
9.Kur var iepazīties ar personas apdrošināšanas vēsturi, un vai tas ir maksas pakalpojums?
Ar personas apdrošināšanas vēsturi bez maksas var iepazīties LTAB mājaslapā (www.ltab.lv) un LTAB OCTA lietotnē.
10.Ko darīt, ja manā apdrošināšanas vēsturē ir ieviesusies kļūda? Kā to var koriģēt?
Kļūdu gadījumos lūdzam vērsties LTAB, sūtot e-pastu uz [email protected].
Uzziņai
1997. gadā Latvijā tika ieviesta OCTA sistēma. Tiesības veikt OCTA apdrošināšanu Latvijā ir AAS “Balta”, AAS “Baltijas Apdrošināšanas Nams”, AAS “BTA Baltic Insurance Company”, “Compensa Vienna Insurance Group” ADB Latvijas filiāle, “ERGO Insurance” SE Latvijas filiāle, ADB “Gjensidige” Latvijas filiāle, “If P&C Insurance” AS Latvijas filiāle, “Swedbank P&C Insurance” AS Latvijas filiāle un «Balcia Insurance» SE.