Vai tiešām Uzvaras parkā 9.maijā bija vairāk cilvēku nekā pasaulē slavenā mūzikas festivālā? 20
Autors – Andis Mikainis
Ir jau pierasts, ka tādi respektabli masu saziņas mediji kā Tvnet, Delfi, NRA, Diena, Lsm, La un citi pēdējos gados ierasti ziņo, ka 9. maija pasākumu Uzvaras parkā apmeklējuši, uzmanību… klusa bungu rīboņa… vidēji 150 000 cilvēki! Citus gadus bijis vēl vairāk. Šis gads arī nav izņēmums, vakar, 9.maijā, jau neilgi pēc 23:00 vakarā ziņu lentēs atkal tiek apgalvots, ka kopā bijuši aptuveni 150 tūkstoši cilvēku. Cipars stabili nemainīgs jau gadiem. Prese arī raksta, ka dažs labs galvenais orators kopskaitu esot jau pat pieminējis uzrunas laikā dažas stundas pirms pasākuma beigām. Tas liek aizdomāties, kā to varētu tik ātri izrēķināt, apstrādāt datus, nodot publicēšanai un vai tā vispār varētu būt taisnība.
Katrs lai jau raksta, ko vēlas, bet tomēr pastāv zināmas aizdomas par kārtējām viltus ziņām, kas diemžēl atkārtojas presē gadu no gada, cik var atrast tad vismaz kopš 2012. gada.
Lai tomēr ieviestu kaut kādu skaidrību tik kutelīgā lietā, no sākuma vajadzētu padomāt, kā vispār iespējams sapulcināt tik lielu cilvēku skaitli. Parasti šādas tautas masas sanāk kopā dažādās atmodās, revolūcijās jeb arī lielos mūzikas festivālos, kur tieši pēdējā gadījumā cilvēku skaitu nekļūdīgi nosaka pēc pārdoto biļešu daudzuma.
Tālāk no savas pieredzes. Man ir gadījies pāris reizes pabūt tādā pasaules lielākajā smagās mūzikas festivālā kā ”Wacken Open Air” Vācijā, kur maksimālais apmeklētāju skaits, pēc organizatoru datiem ir, uzmanību… tikai 85 tūkstoši cilvēku. Koncerti tur notiek 4 dienas pēc kārtas, no trešdienas līdz sestdienai.
Lai saprastu, kā izskatās pati pulcēšanās, jābilst, ka mūzikas fani no visas pasaules festivāla teritorijā sāk ierasties vismaz 2-3 dienas iepriekš, no pirmdienas rītā 8:00 braucot iekšā vienā ciematā, pamatā ar automašīnām pa 5 dažādiem autoceļiem, 24 stundas diennaktī. Īpaši aktīvi cilvēki ierodas trešdienās, ceturtdienās, tad gan mašīnu rindas nekad neapstājas ne dienu, ne nakti. Lieli autobusi ar ietilpību 50 cilvēki kursē 24 stundas diennaktī pievedot mūzikas fanus no tuvējām lidostām, ostām, auto un dzelzceļu stacijām ar vācu ordnung intervālu 10-15 minūtes. Kopā visā pasaulē viena gada laikā biļetes tiek pārdotas maksimums 75 000 cilvēkiem. Lai tos visu apkalpotu, 1 nedēļu dienu un nakti smagi pūlējās ap 7250 dažādu profesiju pārstāvji – 4500 darbinieki, 1200 apsargi, 400 policisti, 250 ugunsdzēsēji un 900 mediķi. Savukārt’, lai tos visus izklaidētu, uz 8 skatuvēm bungas dauza un ģitāras kaucina vismaz 150 grupas, kas sastāda apmēram 1600 cilvēkus. 75 000 + 8850 = tātad kopējais festivāla cilvēku skaits ir ap 84 tūkstošiem, pēc zemāk sniegtajiem 2017. gada datiem. Tikai skatuvju un telšu teritorija aizņem 240 hektārus platības (lai vieglāk iedomāties, tas ir 330 futbola laukumi kopā) un to apvij 40 km garš žogs. Tas domāts, lai neielīstu iekšā vēl vairāk cilvēku.
Tiem kas grib paskatīties kā šie 85 tūkstoši izskatās dabā, ieskatam neliela filmiņa par 2016. gadu.
Un tagad nez kāpēc man gribētos to visu nenormālo skudrupūzni iztēloties divreiz lielākā mērogā Pārdaugavā, vidēja izmēra laukumā, kur ir daži pievedceļi, mazas caurlaides Akmens tilts, daži sabiedriskie transporti, praktiski nav auto stāvvietu – bet, hei, Rīga taču māk pārsteigt, jo arī ar to visu 9. maija pasākums katru gadu tikai 1 dienas laikā (!) pamanās uzņemt gandrīz divreiz vairāk apmeklētājus nekā nieka “Wacken Open Air” veselas nedēļas laikā. Tā vismaz apgalvo Latvijas prese un masu mediji, kuriem maksā par to algu, lai viņi rakstītu ticamas ziņas.
Vispār pasaulē ir arī daži mūzikas festivāli, kur patiesi savācās ap šiem slavenajiem 150 000 cilvēkiem, piemēram pasaulslavenais ‘”Glastonbury Festival” (official) Anglijā. Tur uz aptuveni 80-100 dažādām skatuvēm uzstājas simtiem pasaules labāko pop un rokgrupu, un kur kā raksta, Pyramid skatuves headline grupu vienlaikus varot noskatīties pat līdz 100 000 cilvēkiem.
Es jau iedomājos, ko teiks šī domraksta kritiķi, par to kā Rīgas centrā nevienam īpaši nemanot regulāri gadu no gada savācas pavisam gigantisks cilvēku skaits. Viņi teiktu tā, bet šie cilvēki taču mainās – vieni atnāk, otri aiziet, bet uz tiltiem un pudeļu korķiem mums ir uzlikti attiecīgie dienesti, kuri tāpat kā tajā Alfa Preisena pasakā par kazlēnu, tos visu saskaita.
Pat ja tā būtu, tad tāpat nav skaidrības, kā un pa kuriem ceļiem viņi visi ieradās, kā viņi tika prom, ko ēda un dzēra, un piedodiet, kur gan viņi visi gāja uz labierīcībām? Jo to lietu nevar īpaši kontrolēt, tāda fizioloģiski ir cilvēka daba. Par cik esmu gājis arī attiecīgajās skolās kur tādas lietas māca, tad zinu, ka rīkojot sabiedriskus pasākumus un plānojot, ka katru gadu ieradīsies apmēram vienāds cilvēku skaits, organizatoriem būtu jāvadās pēc attiecīgām normām, cik daudz tualešu ir nepieciešams uz zināmu skaitu cilvēku. To var elementāri aprēķināt, piemēram pēc Andyloos tualešu kalkulatora.
Pieņemot, ka būs 80 000 vīriešu + 70 000 sieviešu, pasākums notiek virs 6 stundām un nepārdod ēst un alkoholu, tad vidēji vajadzētu noīrēt virs 1600 pārvietojamo tualešu un pisuāru. Bet ja ir tomēr pārdod šašliku un tiek tirgots arī kāds dzeramais, tad minimālajam tualešu un pisuāru skaitam uz 150 000 cilvēkiem būtu jau jābūt pie 2000 gab., kuras protams arī regulāri vajag tīrīt ar lielām mašīnām, citādi pēc laika tās būs pilnas un nesanāks vairs nekāda līksmošana.
Vai tur Uzvaras laukumā bija tik daudz zilo-balto “toi-toi” jumtiņu, es nezinu, jo pats tur nebiju. Bet preses uzņemtajos foto kādā laukumā stūrī noteikti vajadzētu būt redzamam pamatīgam uzbriedušam tualešu blāķim. Ja tādu kadru nav, tad pastāv cits, dabai nedraudzīgāks variants, ka ir ticis regulāri ieskriets tuvējos krūmiņos.
Jeb kas varētu būt vēl pavisam ticamāk, ka ir ierasti samelots par dienas garumā ieradušos cilvēku skaitu, ko “fake news” (viltus ziņas) dienests pēc “copy paste” metodes izsūta masu medijiem, kuri bez sajēgas akli publicē visu ko viņiem padod priekšā. Tas tāpēc, ka viņi nekad nav bijuši uz tādiem lieliem mūzikas festivāliem, un domā tikai “viens, divi, trīs, daudz” līmenī. Tas gan ir mans pieņēmums par tēmu, varbūt tā arī nav, bet secinājumus izdariet jūs paši.
Kas tika līdz raksta galam, tam balvā iespaidīgs “Coldplay” koncertvideo, saprotams, tiem pašiem maģiskajiem 150 000 cilvēkiem, bet tikai šoreiz bez jokiem.