Labākās būves Pierīgā. Miljonāru skola Piņķos paredzami smalka, bibliotēka Olainē pārsteidz 1
Skates “Gada labākā būve 2016” žūrijas dalībnieki sāk apmeklēt labākās jaunbūves un restaurētās būves Latvijā, lai dabā izvērtētu objektus un atrastu tās ēkas, kas būs nopelnījušas visaugstāko skates novērtējumu.
Latvijas Būvnieku asociācijas prezidents Normunds Grinbergs atzīmēja: “Reģionos, kur cilvēki deg par savu lietu, arī ar samērā ierobežotiem finanšu līdzekļiem var panākt fantastisku efektu. Šo tendenci pamanījām jau pagājušajā gadā un to apstiprina šogad redzētais. Entuziasms vienmēr vainagojas ar labu rezultātu.”
Svarīgākais – bērniem svaigs gaiss
Piņķos privātskolas “Exupéry International School” (Ekziperī Starptautiskā vidusskola) būvniecībā tika investēti 11 miljoni eiro, veidojot to par četru mācību valodu izglītības iestādi. Skolas dibinātāja uzņēmēja Jeļena Bujanova uzsver, ka šīs skolas darbības modelis pārņemts no Francijas un balstās uz gadsimtu gaitā izstrādātu īpašu audzināšanas kultūru, kas pamatojas uz savstarpēju cieņu. Projekta autori ir arhitektu birojs SIA “8 A.M.”, arhitekts Juris Lasis, būvniecības ģenerāluzņēmējs ir SIA “Merks”.
Sergejs Periņecs, SIA “Merks” projektu vadītājs, uzsver, ka efektīvas ventilācijas jautājums bijis viens no svarīgākajiem visā projektā, tam pievērsta īpaša uzmanība. Visa ventilācijas un apkures sistēma tiek vadīta, izmantojot ēku vadības sistēmu jeb “BMS” (“Building Management System”). Uzstādot iekārtas, lielākais tehniskais izaicinājums bijis ierobežotā telpas platība, tāpēc atsevišķās vietās otrajā stāvā iekārtas tika ieceltas no augšas vēl pirms jumta izbūves pabeigšanas.
Jau 2002. gadā olainieši domāja par to, kā skolā tikt pie modernas bibliotēkas. 2015. gadā tika izstrādāta koncepcija lielai atvērtai telpai ar mobiliem plauktiem, ar otrajā stāvā izvietotu domātavu, lasītavu un izstāžu telpu. Olaines 1. vidusskolas bibliotēkas rekonstrukcijas (pārbūves) projekta autors ir SIA “Komunālprojekts Jelgava”, galvenais būvuzņēmējs SIA “Torensberg”.
Atjaunoti kā pirmsākumos
Raiņa un Aspazijas vasarnīcas Majoros, J. Pliekšāna ielā 5/7, piemērošanu muzeja funkciju veikšanai īstenoja valsts akciju sabiedrība “Valsts nekustamie īpašumi” sadarbībā ar Memoriālo muzeju apvienību. Projektu izstrādāja SIA “Arhitektes Ināras Caunītes birojs” – Ināra Caunīte, tad pie darba ķērās galvenais būvuzņēmējs: PS “BBA un AE” (SIA “Baltic Builders Alliance” un SIA “Velve-AE”). Muzeja darbinieki sekoja līdzi, lai pagājušā gadsimta sešdesmitajos gados namu skārušās pārbūves nebūtu noteicošās un atjaunošanā tiktu saglabāta Raiņa un Aspazijas dzīves perioda sajūta. Atjaunojot vasarnīcu, tika meklēta informācija, lai tapetes, dēļi, zilā verandiņa, grīdas – viss izskatītos kā pirmsākumos.
Savukārt Jāņa Akuratera muzeja restaurāciju Rīgā – jumta seguma nomaiņu, pietuvinot tā izskatu vēsturiskā jumta izskatam, apmeklētājiem pielāgotu muzeja ieejas mezglu izveidi, interjera detaļu atjaunošanu – pēc SIA “Arhitektes Ināras Caunītes birojs” būvprojekta veica SIA “Modus Būve”.
Vēl žūrija pārliecinājās par renovētā Lielupes tilta Kalnciemā kvalitāti – būvnieki SIA “Tilts” un SIA “Viadukts”.
Būvspeciālisti: ar cieņu pret apmeklētājiem
Žūrijas priekšsēdētājs, Latvijas Būvnieku asociācijas prezidents Normunds Grinbergs: “Piņķu “Exupéry International School” redzējām un varējām pārliecināties par to, kā darbojas ļoti pareiza un progresīva vēdināšanas sistēma, kas klasēs nodarbību laikā automātiski regulē CO2 daudzumu un mitruma procentu gaisā. Sistēma ir arī ekonomiska, jo darbojas tikai tajos brīžos, kad klasē ir skolēni. Tādai vēdināšanas sistēmai būtu jau tuvākajā laikā obligāti jāatrodas visās Latvijas skolās.”
Ineta Geipele, RTU profesore: “Apsekojot kultūrvēsturisko objektu restaurāciju, varēju novērtēt tās kvalitāti, ilgtspēju un restauratoru lielo pietāti pret autentiskumu. 30. gados celtās Akuratera mājas koka paneļi tika restaurēti uz vietas un sienās pat saglabāti autentiskie kapara elektrības vadi, kas joprojām bija labā kārtībā. Mājas otrajā stāvā saglabāta krāsns niša, kur uzturēt siltu ēdienu. Raiņa un Aspazijas vasarnīcas atjaunošanā ļoti precīzi izdevies atjaunot nama vēsturisko auru un ar rūpīgu darbu radīt dižo dzejnieku klātbūtnes ilūziju.”