Aiz baznīcu sienām. NEDĒĻAS FILMA: Uzmanības centrā 0
Sešas nominācijas – tādas ir filmas “Uzmanības centrā” attiecības ar šā gada “Oskariem”, ko pasniegs jau šajā nedēļas nogalē. Kāpēc Toma Makārtija filma pievērsusi tik lielu uzmanību un kas ir tās spēcīgākie trumpji, savas atbildes taustāmos formātos devušas jau notikušas balvu pasniegšanas ceremonijas, izceļot šīs filmas scenāriju, aktieru komandu un žurnālistikas spēku.
Filmu, kas atklāj baznīckungu neķītrības, pastrādātas aiz svēto namu durvīm, ir gana, un katru reizi tās saceļ pamatīgu jezgu. Upuri, pārtraukuši klusēt, nu var izsliet taisnu muguru un nokratīt no pleciem gadiem ilgi nesto kaunu, vainīgie apsolīties tā vairs nedarīt, bet pa vidu stāvošie – izlemt, kurus atbalstīt, kuriem ticēt un par kādu patiesību iestāties. Fakti, saistīti ar baznīckungu miesaskārību, 21. gadsimta sākumā nonāca ievērojamā ASV laikraksta “The Boston Globe” žurnālistu ausīs, un viņi nedēļu pēc nedēļas, mēnesi pēc mēneša krāja materiālus, lai ar publikāciju atmaskotu sistemātiski veiktos noziegumus, kas notikuši baznīcas paspārnē. Šī pedofilijas atmaskošana avīžu lapās kļuva par vienu no skaļākajiem skandāliem ASV vēsturē, un to savam scenārijam izmantojis Toms Makārtijs, kurš šā gada “Oskaru” nominantu listē ierakstīts divas reizes – kā filmas “Uzmanības centrā” oriģinālscenārija līdzautors un režisors, tā par sevi atgādinot Amerikas Kinoakadēmija biedriem, kuri viņa veikumu iepazina pirms vairākiem gadiem kā animācijas filmas “Augšup” (2009) vienu no scenāristiem.
“Uzmanības centrā” kodolu veido “The Boston Globe” žurnālisti, kuri strādā vēl tajos laikos, kad vienā teikumā saspiesta ziņa ar maksimāli skandalozu virsrakstu nav nogalinājusi nopietnu materiāla izpētīšanu, kas gan kļūst par tādu kā apsēstību, otrajā plānā atstājot pat ģimenes. Taču skaidrs ir tas, ka baznīcas aizsegā un ar tās ziņu notikušie noziegumi nedrīkst tikt noklusēti, ka pretestība būs neiedomājami milzīga – un ne tikai no baznīcas puses – un ka pati mazākā neprecizitāte var sagraut šo materiālu, kura publicēšanas gadījumā sekas nemaz nav prognozējamas, tāpēc viņu atbildības sajūta ir vairāk nekā augsta. Žurnālistu profesionalitāti apliecināja saņemtā Pulicera balva un neskaitāmo upuru beidzot nokārtotie pagātnes rēķini, kaut arī uzmanības stafetes kociņu bija pārņēmuši nule kā sagrautie Dvīņu torņi un baznīctēvu miesaskārība nudien nebija prioritāšu saraksta augšgalā.
“Uzmanības centrā” ir veidota kā klasiska žurnālistikas drāma, stāsta nopietnību pašķaidot ar gaumīgiem jokiem par cilvēku neizprotamo dabu un otrā plāna kolorītiem varoņiem (izcils Stenlijs Tuči), taču vislielākais smagums, protams, uzticēts aktieriem, no kuriem divi – Reičela Ādamsa un Marks Rufalo – nominēti “Oskaram” kā labākie otrajā plānā, kamēr Līvs Šraibers un Maikls Kītons izslīdējuši no šādas labvēlības. Amerikas Kinoakadēmijas biedru acīs “Uzmanības centrā” izvirzīta nominācijās arī par montāžu un kā gada labākā filma, tādējādi piesakot nopietnu konkurenci lielo studiju veikumiem un, iespējams, šosvētdien sagādājot ne vienu vien pārsteigumu.
UZZIŅA
“Uzmanības centrā”/”Spotlight”
Režisors: Toms Makārtijs
Lomās: Maikls Kītons, Marks Rufalo, Reičela Makādamsa, Līvs Šraibers, Stenlijs Tuči, Billijs Kradaps
No 26. februāra “Kino Citadele”, “Multikino”, “Splendid Palace”